Let's share yur kind words here... (" _ ")

Monday, January 25, 2010

Bila FIKIRAN mula bertutur dengan HATI dan FIZIKAL




Dialog Hati , Fikiran dan Fizikal.

Oleh : TKP

SITUASI 1. Sebelum Mesyuarat.

Hati terasa berdebar-debar. “ Boleh ke aku handle malam ni? Mampu ke aku ni? Aku kan tak pandai buat kerja ?”

Fikiran membalas “ Insya Allah boleh. Kau kena percaya pada diri sendiri. Kalau KP tak boleh hadir, sape nak handle malam ni. Yakinlah”.

“ Betul ke ni?”

“ Betul. Betulkan niat, wahai Hati.”

“ Baik, Fikiran. Aku cuba menurut katamu. Aku cuba ikhlaskan diri. Mudah-mudahan Allah bantu aku”.

*****

Kata kawan-kawan…

“ Kau kena tegas sbb kau orang atas”

“ Kau kena cakap apa kau rasa”

“Kau kena jadi diri sendiri”

Hati berkata.. “ Aku tak boleh. Aku tak biasa mengarah orang. Aku tak biasa share perasaan dengan orang jauh”

Fikiran bertegas. “ Kau Boleh”.

Hati menurut lagi kata fikiran.

*****

SITUASI 2. Semasa Mesyuarat.

Fizikal tiba di bilik mesyuarat dalam keadaan berpeluh, kelam kabut dan menggeletar. Hal ini demikian kerana masa yang ada untuk bersiap ke mesyuarat hanya 15 minit sahaja memandangkan Fizikal tiba di rumah pada jam 7.45pm selepas aktiviti ‘fitness’. Fizikal tiba di situ lewat 20 minit.

Hati berkata “ Kawan-kawan mesti marah aku. Astaghfirullah..maafkan aku kawan-kawan. Aku tak berniat membiarkan korang menunggu.”

Fikiran membalas.. “ Diorang faham tu…tak pe. Take yur time and start”.

Hati berdebar-debar. Terasa seperti dicucuk-cucuk. “ Fikiran, aku takut ni. Aku rasa rendah diri dengan diorang. Aku tak mampu nak cakap depan diorang ni. Aku tak biasa cakap dengan diorang ni. Apa aku nak buat ni, Fikiran… Tolong aku.. KP tak dek ni. S.U serah pada aku ni. Aku benar-benar tak mampu ni..”

Fikiran bertindak menenangkan hati yang gundah. “ Hati, dengar sini. Walau macam mana kau tak mampu, walau macam mana kau tak biasa, kau takut dengan diorang, kau tetap tak boleh lari dari sini dan biarkan kawan-kawan mcm tu je. Kau kena hadapi situasi ni. Kau kena rasional sekarang…”

Hati membalas.. “ Tapi aku rasa sakit tiba-tiba ni. Aku tak tau nak cakap apa ni.”

Fizikal mencelah .. “ Aah, aku menggeletar juga ni. Tangan aku shaking. Hati, Fikiran, buatlah sesuatu”.

Fikiran “ Hati, Fizikal, percaya pada diri sendiri. Cakap apa yang ada dalam hati kau. Biarlah apa orang nak cakap, asal kau settle kan kerja kau.Cepat, masa berlalu.”

Hati.. “ Aku cuba ya fikiran..Aku mohon Allah lindung aku dari benda-benda yang memperlihatkan kejahilan dan kecelaanku.”

Keadaan berlangsung dalam keadaan fizikal menurut kata hati dan nasihat fikiran. Ketika itu, hati merasa semakin berat, semakin terbeban, semakin sakit, semakin panas dan semakin berdenyut-denyut.

*****

SITUASI 3. Selepas mesyuarat Fasa 1.

“ selesai kerja kau.” Fikiran berkata.

“ mana da selesai. Banyak benda tak settle.” Hati menjawab.

Berkata orang bijak pandai.

Berkata orang cekap bekerja.

“ Meeting malam ni tak teratur, berterabur..”

“ Kau kena bagi arahan sebab kau MT.”

“ Kau kena buat kesimpulan selepas meeting. Meeting ni mcm tak da pa yang dapat”

“ Kau tak boleh serah pada post-post tu utk bagi arahan.”

“ Kau tak boleh ‘blebel’ sebelum meeting..”

Hati berkata.. “ Masha Allah.,banyaknya salah aku…fikiran, tulaa aku dah gtau, aku tak pandai wat kerja.”

Fikiran.. “ relax dulu hati. Jangan melatah. Itu nasihat diorang. Diorang kan kawan kau.”

Hati terusik.. “ Kau cakap pada aku suruh jadi diri sendiri dan bercakap apa aku rasa kan? Salah rupanya berkongsi apa yang aku rasa pada kawan-kawan ea fikiran?”

Fikiran.. “ Pada aku tak salah. Tapi dah cerdik pandai kata tak boleh. Jangan kau buat dah laa lepas ni..Maafkan aku hati. Aku salah bagi nasihat pada kau.”

Hati.. “ aku tak salahkan kau. Betul sebenarnya apa yang cerdik pandai ni cakap. Aku kena pujuk diri aku untuk terima. Aku terasa panas ni, Fikiran.”

“ Sabarlah hati. Aku terkilan sebenarnya. Diorang ni kan kawan-kawan kita. Kawan yang agak dekat juga kan dengan kita. Kawan yang tahu kita tak pandai wat kerja. Kawan yang tahu kita tak biasa berada di atas. Kalau benar diaorang nak bimbing kita, nak kita wat kerja tiptop, diorang dah jumpa kita sebelum meeting dan bagi panduan, bagi guideline..”

“ betul laa Fikiran. Aku rasa benda yang sama. Diorang selalu tegur aku bila sesuatu tu dah terlepas. Dah berlaku dan tak boleh patah balik, baru diorang tegur. Aku sedih laa sebab aku macam dipersalahkan atas ketidak sempurnaan malam ni. Kita je ke MT, kita je ke Induk ea Fikiran?. Aku tak fahamlaa diorang ni.”

Fikiran memahami perasaan hati namun fikiran lebih rasional daripada hati. “ Aku faham sedih kau tu. Kau rasa tak dak tempat nak share beban ni kan? Kau jangan lupa kita adalah satu. Aku sangat faham apa kau rasa. Tapi sekarang, kita kena terima teguran dan cuba perbaiki kelemahan kita, kelompangan kita dan ketidaksempurnaan kita. Okay, hati?”

“ Baik, Fikiran. Aku akan cuba memujuk diri aku yang terasa seperti dicucuk-cucuk besi panas ni..” Hati cuba bersikap rasional seperti Fikiran. Dalam pada itu, Fizikal mencelah.

“ Setiap sendi aku bergeletar. Aku terasa sakit satu badan. Aku terasa lemah ni. Aku rasa macam nak balik dan rehat.”

“ Relax Fizikal. Banyak benda tak selesai lagi nih. Kau bertahanlah yea. Ingat, kami sentiasa memahami kau.” Fikiran seperti biasa mengambil tugas memujuk.

*****

SITUASI 4. Selepas mesyuarat Fasa 2.

“ Hati, kau okay dah?” Fikiran mencelah.

“ Belum, Fikiran. Kau?”

“ Aku rasa nak kosongkan diri aku lah. Tak nak bincang tentang hal ni.. aku rasa nak campak semua benda ni pada orang lain. Kenapa aku yang kena tanggung beban ni. Kenapa aku je yang macam orang gila disebabkan hal ni.”

“ Fikiran, sabar-sabar. Kau jangan buat benda bodoh macam tu. Kalau kita lepaskan tanggungjawab kita ni, kita pun sama ‘mengong’ macam kawan-kawan kita. Kita nak ke diri kita jadi insan yang menyusahkan orang lain macam yang diorang buat tuh? Mesti tak nak kan? Kita kan saling lengkap melengkapi, aku yakin aku kena ikhlaskan diri aku. Aku kena yakin Allah akan tolong kita. Barulah kita akan lega..”

“ Aku setuju. Tengoklah macam sekarang, walau aku letih tapi aku tetap bersama korang.” Fizikal mencelah lagi.

“ Tapi susah kan Hati, Fizikal.”

“ Ya. Sangat susah. Inilah medan amal untuk menguji kesabaran kita. Betul tak Fikiran?”

“ Inilah benda yang sering aku terlupakan bila diuji Allah benda seberat begini..Terima Kasih Hati kerana mengingatkan aku.”

Hati seiring dengan Fikiran dan Fizikal melepaskan bebanan yang ditanggung di Kolej Rahim Kajai.

*****

SITUASI 5. Tiba di Rumah.

Sahabat-sahabat seperti biasa bermesyuarat pula di ruang tamu rumah menyatakan rasa hati masing-masing sepanjang mesyuarat.

Hati kembali berdenyut.

Fikiran kembali runsing.

Fizikal terasa semakin lemah.

Kerana, kekurangan-kekurangan itu berpunca dari mereka bertiga yang merupakan insan lemah tak berdaya. Fikiran tidak boleh berhenti memproses maklumat. Hati tidak boleh berhenti dari terasa panas dan berdenyut. Cuma Fizikal sahaja yang terdampar merehatkan sendi-sendi di ruang tamu rumah itu.

Keadaan ini berlanjutan sehingga jam 3am.

Fizikal bersuara.. “ Hati, Fikiran, sedar tak aku tak berehat daripada kita sampai di Bangi ni pagi tadi sampai laa sekarang ni. Korang sedar tak. Aku sangat letih ni,bai..”

Fikiran.. “ Alamak ! Aku lupa kita baru sampai pagi tadi.Banyak sangat benda kena settle kan. Maafkan aku Fizikal, banyak kerja sampai lupa kebajikan kau.”

Hati.. “ Aku pun minta maaf , Fizikal. Disebabkan kitorang, kau tak mendapat hak yang sepatutnya.”

“ Jomlah kita berehat. Mudah-mudahan esok ada sinar untuk kita”.

Fizikal melangkah naik ke atas. Seluruh tubuh sudah tidak bermaya, namun mata tidak mahu lelap. Lalu tangan menggapai sebuah buku di tepi tilam. Tajuknya lebih kurang begini..“ Apabila ‘ Allah menguji kita’.

Fikiran berkata. “ Elok sangat dah. Baca laa sekejap’.

Hati terasa terpujuk dengan kalimah-kalimah yang ditatap oleh mata. Antaranya ‘janganlah kita ingat benda yang sudah berlalu, kerana itu telah ditulis. Ia adalah ketentuan Allah. Kalau anda boleh patah balik ke sebelum sesuatu kejadian itu, apakah anda yakin anda dapat merubah apa yang anda sesali sekarang..” Lebih kurang begitulah maksudnya.

Fikiran terasa ringan. Hati berhenti menyucuk-nyucuk. Allah, rasa lapang sekejap. Mengapa kita bertiga tidak berserah pada Allah? Lalu, mata terpejam dan berehatlah mereka bertiga buat sementara.

*****

Pagi. Tercelik sahaja mata. Alhamdulillah masih dihidupkan atas muka bumi Allah ini.

Fikiran terus bekerja. “ macam-macam benda nak buat hari ni.”

Hati.. “ sekejap-sekejap. Fizikal, boleh minta tolong tak”

Fizikal bertanya “ Ape halnya”

Hati membalas “ Boleh tak kau coretkan kisah kita bertiga ni?..”

Fizikal.. “ Bisa diatur wahai hati.” Lalu Fizikal melangkah turun ke bawah dan mengambil labtop dan mula menaip kisah mereka bertiga… Inilah dia kisah Hati, Fikiran dan Fizikal. Tiga serangkai yang sering bekerjasama, saling menenangkan, saling memujuk, saling berkongsi rasa sakit dan perit, saling memahami dan bertoleransi. Tanpa kolaborasi antara mereka bertiga, boleh tidak siuman rasanya manusia yang bernama AKU ini.

Sekadar perkongsian.


" Tiit...telefon berbunyi.." Datang pelbagai kerunsingan untuk hari ni...

Moga 3 fakulti insan AKU boleh menangani tugas hari ini.

Wallahualam..

No comments: