Let's share yur kind words here... (" _ ")

Monday, October 31, 2011

Kasih buat insan bernama Ibu

video

Buat Ibu
Oleh : Nawal Abd Kadir

Setiap hari kita ingat pada ibu kita kan? Setiap masa kita ingat pada ayah kita kan? Cuti hari tu saya baru je terdengar sebuah nasyid yang menyentuh hati , tentang kasih ibu, so malam ni saya decide nak  tujukan nasyeed ini buat Ummi saya juga para ibu di luar sana. Terima Kasih kerana menjadi seorang ibu yang pada saya ibarat bunga yang kembang mekar , tidak pernah layu dan sentiasa mengharumkan anak-anaknya dengan wangian kasih sayang dan didikan...

Saya kongsikan video ini buat anda yang sudi menjenguk di sini...


Wallahualam

Saturday, October 29, 2011

Pengalaman: Kursus Tahsin Al-Quran

Oleh : Nawal_sensei

Alhamdulillah. Saya buat kali pertamanya setelah bergelar guru, diberi kesempatan oleh Allah untuk mengikuti sebuah kursus yang bertempat di Pulau Pangkor,Perak. Seperti dalam gambar di atas, kursus ini bertujuan memberikan pendedahan dan pengalaman kepada para guru Kelas Kemahiran Al-Quran(KKQ) seluruh negeri Selangor untuk bertalaqqi dan musyafahah dengan murabbi al-Quran khas dalam bidang Tarannum dan Qiraat.


Kami menginap di Pangkor Coral Bay Resort. Saya berkongsi apartmen 3 bilik ini dengan 5 orang rakan guru yang akan saya perkenalkan di bawah. Inilah bilik saya dan ustazah Syakirah.


Selepas Maghrib, sempat saya menanda kertas Pendidikan Islam Tingkatan 4 sementara menunggu waktu untuk Slot seterusnya.


Membaca Al-Quran sambil mempraktiskan apa yang dipelajari. 


Inilah tok guru tarannum kami. Ustaz Zainul Ariffin. Sungguh merdu dan mantap suaranya. 


Alat perakam suara yang sangat membantu. Terima Kasih kepada empunya MP3 iaitu Cik adik saya Nailah Kadir atas kesudian meminjamkan gajet ini kepada saya. Dengan bantuan alat ini dapatlah saya merakam suara ustaz dan ustazah untuk dijadikan panduan semasa saya mengulangkaji pelajaran nanti.


Saya dan Ustazah Shakirah Hashim. Dia yang mesra dengan panggilan Kirah merupakan sahabat yang kukenali semenjak kami menuntut dalam bidang yang sama di UKM. Allah izin, kami berdua sahaja yang terlempar ke daerah Hulu Selangor dan dalam Selangor, kami berdua sahaja (dari UKM grad 2010) ustazah yang mengajar KKQ di sekolah. Memang rezeki lah dapat jumpa dan belajar skali dengan Kirah ni.


Beginilah suasana dalam dewan tempat kami berkursus. 


Ustaz yang mengajar Qiraat. Tidak pula saya ingat namanya kerana saya catat di buku. Malangnya buku itu tiada di sini semasa saya update blog nih... Memang simple dan mudah ustaz ni memahamkan kami dengan silibus Qiraat Tingkatan 1. 


Fokus  & Khusyuk. 
Khairukum man ta'allamul Qur'an wa 'Allamahu..


Ya. Inilah dia ahli seapartment saya juga ahli sekumpulan saya. Kami berenam. Saya mulakan dengan akak bertudung oren itu ialah Ustazah Noma.Sangat peramah dan kuat benar suaranya. Seorang yang outspoken. Akak yang ditengah itu sedikit pendiam. Namanya Ustazah Humaira. Melihat dia persis ibu saudara saya sahaja gayanya. Apa yang saya ingat tentang akak ini ialah suaranya sedap dan anaknya ramai, 9 orang. 8 lelaki dan seorang perempuan. Hebat kan? Akak comel bertudung hijau tu pula Ustazah Fahriyah atau Kak Yah. Orangnya sangat motherly dan penyayang. Suaranya merdu dan menjadi ketua kami dalam bertarannum.


Akak yang terakhir ialah rakan baik kak Yah iaitu Ustazah Wan Noriah atau kami panggil Kak Wan. Orangnya juga sangat motherly dan lemah lembut. Saya sangat gembira dapat berkenalan dan bersama mereka dalam satu kumpulan. Banyak yang saya pelajari daripada mereka.


Suasana dalam kumpulan. Latihan Tarannum.

 Kami ibarat satu keluarga. Ada tiga peringkat umur dalam kumpulan ini. Kak Yah dan Kak Wan dalam kelompok umur 50-an (mak-mak katanya..), Kak Humaira dan Kak Noma dalam kelompok umur 40-an ( adik-adik katanya...) dan saya juga Syakirah dalam kelompok umur 20-an ( anak-anak katanya..) Mereka sungguh mesra dengan saya dan Syakirah. Masih saya ingat gurauan Kak Yah " Kalau awak maghi umoh Kak Yah pah ni, jange panggil Kak tahu,..panggil Mokcik...."


Semasa lawatan pusing Pangkor..


Pantai Teluk Nipah. Di sini saya pernah berkem Bina Insan Murabbi tahun lepas bersama rakan seperjuangan UKM. Sangat mengimbau memori. Kawan-kawan, airnya masih biru seperti birunya langit. Indah sungguh ciptaan Allah. Subhanallah.


Singgah ke Kota Belanda... dapat snap dua tiga gambar jadilah....


Untuk pengetahuan, akak berdua ni merupakan kawan baik semenjak zaman bujang lagi dan mereka sama-sama melanjutkan pelajaran di Mesir. Lama sungguh tempoh persahabatan mereka sampai dah ada cucu pun berkekalan bersama-sama dalam bidang yang sama, iaitu Al-Quran. Comel kan mereka?


Bergambar kenangan pada malam terakhir kami bersama. Sebelum turun untuk dinner..Motif amek gambar? Semuanya berjubah dan bertudung labuh...(^_^)



Breakfast hari terakhir.. Sepanjang kami di sini kami sentiasa bergerak bersama-sama 6 orang. Breakfast, Lunch, Dinner, turun ke kelas, naik ke bilik, ke tandas, ke kedai, semua mesti berkepit 6 orang, agaknya sebab tu ukhuwah cepat terjalin.



Buah-buahan mesti ada. sedap kan?



Aktiviti berkumpulan yang terakhir. Para peserta diminta untuk membuat persembahan mengikut lagu tarannum yang diberi. Kumpulan kami berlatih untuk lagu Nahwand. Pelbagai lagat dan lagu yang keluar sebelum menjumpa alunan yang sebenar.


Kursus yang penuh ilmu, penuh pengisian dan penuh keceriaan berakhir dengan majlis penutup yang dirasmikan oleh Ketua Sektor Bahagian Agama Islam, Jabatan Pelajaran Selangor. Semua bersurai pada jam 12.30 tengahari dengan check out. Saya tiba di Rawang pada jam 6.50pm.


Maka, dengan berakhirnya kursus ini, berikut merupakan input yang saya dapat :-

1. Qiraat dan Tarannum merupakan cabang daripada ilmu al-Quran. Tidak sia-sia mereka yang mempelajarinya kerana menurut hadith Rasulullah, 'Yang terbaik dalam kalangan kamu ialah mereka yang mempelajari al-Quran dan mengajarkanya'. 

2. Tarannum memerlukan bakat untuk menguasainya dengan cepat namun usaha dan kesungguhan memungkinkan mereka yang tidak berbakat juga untuk menguasainya. Kuncinya adalah USAHA yang berterusan. Dalam konteks Guru KKQ, perlu berlatih menggunakan CD yang disediakan.

3. Ukhuwwah itu boleh bersemi dalam masa sehari jika matlamat insan yang berkasih itu jelas kerana Allah swt dan tidak mengharapkan balasan daripada perhubungan itu selain daripada redha Allah.

4. Sebagai guru, saya harus terus belajar dan belajar untuk meningkatkan potensi diri demi berkhidmat untuk masyarakat pelajar yang dahagakan ilmu.

Gambatte nawalsensei !!

Sunday, October 16, 2011

Keep Going !!


Doa + Usaha + Ikhtiar + Tawakkal = Berjaya
Oleh : nawal_sensei

Assalamualaikum wrht.

" Zah,wat pe hari ni? Nak datang study,..? Tak leh study laa kat rumah..."
" Tak bole fokus dowh kalo stdy sorang-sorang.."
" Zah, kasi semangat sket,nak study ni tapi malas..."
" Zah, bagi tazkirah isyak sket...bg smgt nak stdy ni.."

Musim-musim exam ni, macam-macam laa pesanan menjengah inbox saya.. terutama pelajar tingkatan 4 lah sebab tingkatan 1 belum mula exam lagi... 

Macam-macam masalah, alasan, sebab, musabab disenaraikan dalam index 'kenapa saya malas study' mereka.. 

Yelah, banyak sangat yang nak ditumpukan, tapi hati tak bleh fokus, minda tak bleh tumpu, cane nak ingat apa yang dipelajari? Agak-agak sebab apa?

Menurut pemerhatian saya, antara sebab pelajar-pelajar saya  tidak boleh fokus adalah kerana :-

1. Matlamat belajar tidak jelas kerana lemah hubungan dengan Allah.
2. Kurang persaingan antara rakan sebaya -tiada motivasi
3. Banyak buat perkara maksiat - tak jaga mata, tak jaga hati,
4. Masalah dalam muamalat - tak jaga hubungan dengan ibu bapa, guru, rakan bermasalah.
5. Hedonisme melampau - tak bleh nak kawal diri daripada hiburan yg disogokkan..
6. Kehilangan contoh yang baik dalam persekitaran mereka.
7. Rasa diri sudah cukup bagus atau terlalu lemah(rendah diri)..
8. Pelbagai sebab-sebab lain yang tak tertaip kat sini...

Maka, ubat kepada masalah yang telah didiagnos di atas memerlukan suatu proses pembersihan hati yang panjang, juga kepada nasihat, bimbingan, teguran dan contoh tauladan yang baik. Siapakah yang perlu memainkan peranan di atas? Ya. KITA sebagai guru, sebagai ibu bapa, sebagai rakan, sebagai masyarakat setempat yang ada kefahaman dan rasa tanggungjawab perlu bertindak sebagai agen utk merawat penyakit pelajar kita nih...sebab saya yakin apa yg berlalu dalam konteks pelajar saya turut berlaku di luar sana,kan?

Justeru, sedikit coretan daripada saya buat pelajar saya  yang lemah semangat nak belajar nih...juga buat adik saya yang nak amek SPM nun jauh di utara sana,Muhammad Mu'az, juga Nuha yang nak amek Prai...juga buat diri saya dan anda yang sering ditimpa penyakit malas, kurang yakin diri dsb...

>> Jom cuba DELETE dosa kita...

Pertama dan selamanya kita manusia tidak lepas daripada buat salah dan dosa kan? Kotoran dosa ini telah meliputi hati menyebabkan kita rasa malas dan berusaha, malas nak buat ibadah, malas segalanya. Maka, step pertama yang harus kita buat ialah kembali kepada Yang Maha Pencipta dengan bertaubat atas dosa-dosa dan kesilapan-kesilapan yang telah kita buat selama kita dikurniakan umur oleh Allah swt.

>> Bersihkan hati, Tenangkan jiwa, Muhasabah diri..

Kita manusia sering lalai dan jarang menilai diri kita menurut nilaian Allah,..kan? Justeru harus kita sedarkan diri kita dengan muhasabah (fikir kembali) tentang semua perbuatan kita. Jika hati tak rasa apa-apa, moh lee kita ajar diri kita baca al-Quran sebanyak mungkin dan tadabbur maksud ayat-ayat Allah itu.. insya Allah setelah hati terasa tenang, jiwa terasa lapang,..kita dapat berfikir dengan lebih jelas.. masa tu baru bleh set kan matlamat,..betulkan niat dan sebagainya... cubalah, belum cuba belum tahu,..perbaiki hati dengan ayat suci al-Quran sebelum terlambat....


>> Betulkan SIKAP...Attitude

Sikap kita sangat penting dalam menentukan hala tuju hidup kita. Maka,sama-samalah kita membentuk sikap yang baik dan semangat ingin maju ke depan dalam diri...


>> Cari MOTIVASI dan INSPIRASI

Dah settle yang kat atas, boleh juga kita naikkan semangat dengan mencari inspirasi daripada insan-insan yang dapat memotivasikan diri kita. Juga bleh cari words of wisdom yang dapat pulihkan semangat, celikkan mata, tingkatkan daya usaha kita untuk berjaya. Ustazah kongsikan antara kata-kata yang bleh kita amek pengajaran daripadanya untuk kita boosterkan semangat untuk BERJAYA.





>> Tiada alasan untuk Tidak Berjaya

Kamu dan Kita tiada alasan untuk tidak berjaya. Kita adalah manusia yang Allah ciptakan berpotensi untuk mencapai THE BEST dalam hidup kita. Cuma kita je yang suka bagi alasan untuk tak berjaya kan?


>> Pesanan buat diri dan kamu

Saya sering diingatkan dengan kata-kata ini. " Ilmu dan Maksiat tidak boleh jalan seiringan". Justeru saya ingin kongsikan dengan anda, pelajar saya bahawa hati yang tidak fokus itu sebenarnya berikutan kerana maksiat yang kita lakukan tanpa sedar. Kita lebih ingat pakwe/makwe kita berbanding Allah, kita isi hati kita dengan angan-angan yang merugikan, kita penuhi hati dengan memikirkan perkara lagha(sia-sia)... So, camne ilmu nak masuk memenuhi hati sedangkan maksiat penuh bersuka ria di dalam hati....  Maka, mulai hari ini, mulai saat ini marilah kita lakukan sedikit anjakan paradigma... Katakan Tidak pada Maksiat,...insya Allah hati akan menjadi lebih tenang dan ilmu senang menakluki hati kita...
Akhir kata, berusahalah kita menjadi Hamba Allah yang BAIK.  Berusahalah kita menuntut ilmu untuk bekalan masa depan kita. Sama-samalah kita berusaha untuk ikhtiar atasi kelemahan dan kekurangan kita dan bersama kita berdoa agar Allah selalu kasih dan redha pada kita, beri kita teguran dan bimbingan, supaya kita jadi hambaNya yang Rabbani...


So, kepada Eliya , Echa, Bella, Afiq, Syafiq,...
Moga kamu berjaya dalam peperiksaan akhir tahun dan seterusnya.......


Last but not least,.simpan kata-kata ini kemas dalam hati kamu ya...Kerana Allah,....(sambung sendiri)


Wallahualam.

Strive for the BEST !!

Friday, October 14, 2011

October's Cakes

Kek tanda ingatan ?
Oleh : nawalsensei

Assalamualaikum wrht.

Sekadar berkongsi pengalaman terbaru saya sepanjang dikurniakan nafas 25 tahun ini oleh Allah swt. Tahun ini saya terasa dihargai dengan ingatan para pelajar saya yang tidak jemu memberi sokongan dan semangat kepada saya. Mungkinkah kek-kek ini adalah terjemahan perasaan menghargai daripada seorang pelajar kepada gurunya?  Apa pun maksud,tujuan dan harapan mereka, saya tetap menghargai setiap daripada anda yang hadir dalam hidup saya sebagai seorang guru.

Wahai pelajarku 4 Akaun, 1 Battani, 1 Khindi, 1 Biruni, dan anda yg bergelar pelajar kepadaku,...

 Ingat pesanan ini, samada ada kalian beri hadiah, tak beri hadiah, beri kek, buat kejutan, tak buat apa-apa, ustazah tetap kasih kan kalian  asalkan kalian menjadi seorang pelajar yang baik, anak yang soleh/solehah, sentiasa menjaga hubungan kalian dengan Allah, ibu bapa, guru-guru, rakan dan orang lain...itu sudah cukup menggembirakan ustazah.. 

Terima Kasih kerana sentiasa berusaha menceriakan diriku ... Moga Allah kasih kalian. Ustazah abadikan kek-kek ini disini untuk dikenang sepanjang hayat... Lihatlah dunia, betapa baiknya para pelajarku ini... Doakan mereka terus membesar dengan hati yang lebih baik dan bersih !!


Surprise Cake daripada 4 Akaun. 
Kek Aiskrim Coklat


Kek daripada 1 Biruni..(^_^)
Kek Coklat 


Kek hasil home-made Khairunnisa  4 Akaun
( tarikh ktorang sama)
Red Velvet Cake...yummy


Ising Cake from 1 Battani


Choc Moist Cake from 1 Battani Gurls
Air tangan Syahirah (Abby)
Sedap !


Role Cake also from 1 Battani..

Alhamdulillah. Terlalu banyak makan kek tak bagus untuk kesihatan, kan? hihi... Let's aerobik !! 
Terima Kasih kerana sudi membaca...~smile~

Wednesday, October 12, 2011

Terasa seperti superwoman...


Tentang saya.
Oleh : nawalsensei

Assalamualaikum wrht.

Psssttt...hari ini merupakan hari pertama jejakkan semula kaki ke sekolah setelah lebih kurang 5 hari bertugas sebagai Pengawas PMR di SMK Bukit Sentosa. Bermulanya hari saya hari ini dengan menyemak Buku Kehadiran pelajar kelas saya iaitu Tingkatan 1 Battani. Selesai menulis Surat Amaran Pertama kepada pelajar, saya singgah di pejabat dan menyelesaikan urusan menfotokopi Soalan Peperiksaan Akhir Tahun Tingkatan 1 Pendidikan Islam.

Sekarang kalau nak fotokopi apa-apa mesti dapatkan kebenaran Pengetua atau PK1 terlebih dahulu. Alhamdulillah Tuan Hj  ada dipejabat time tuh... Saya pun naik ke atas dan berjumpa Kak Syam yang baru serah soalan KKQ kepada saya. Maka, turun pulak saya ke pejabat untuk fotokopi soalan tersebut dengan kebenaran PK1.

Jam 8.10 am saya melangkah masuk ke kelas 1 Battani sehingga jam 9.30 am. Hari ni saya buat ulangkaji pengertian istilah perkataan yang ada dalam bab form 1. Selesai saya turun ke bilik guru dan menanda buku pelajar. Dalam masa 15 minit saya turun ke kantin untuk mengisi perut. Jam 10.30 am saya perlu masuk ke kelas 1 Biruni. Surprise!!! Pelajar-pelajar saya yang comel-comel ni telah menghadiahkan sebiji kek yang memang cantik lah... siap ada nama fb saya lagi kat situ..Terima Kasih semua...

Makan kek, ambil gambar dan tidak lupa membuat ulangkaji tentang pengertian seperti yang dilakukan di kelas 1 Battani. Saya melangkah keluar dalam jam 11.50am begitu. Kemudian sempat saya berkongsi kek yang berbaki dengan rakan-rakan guru. Jam 12.30 saya memanjat tangga ke kelas 1 Khindi pula. Hari Rabu merupakan hari saya bertemu dengan ketiga-tiga kelas Tingkatan 1. Memang sangat memenatkan lah senang cerita.  Kelas 1 Khindi merupakan kelas yang full of energy kerana pelajarnya tidak pandai duduk diam walaupun dalam ranking kelas mereka merupakan kelas yang sederhana.

Subhanallah penat tak terkata saya semasa proses menerangkan format soalan kepada mereka. Kemudian tibalah masa untuk waktu amali solat di mana saya perlu menggunakan segenap tenaga yang ada untuk mengeluarkan suara yang kuat. Mengapa? Kerana saya perlu memanggil mereka-mereka yang suka mengelat di celah-celah pelajar tingkatan lain. Saya perlu memastikan pelajar solat Zohor sebelum mereka pulang. Jam 1.50pm menginjak jam 2pm tugas saya sebagai guru rasmi di sekolah telah selesai. 

Dalam perjalanan ke bilik guru, saya bertemu dengan beberapa orang pelajar yang menyatakan hasrat untuk datang ke rumah untuk belajar English. Saya kebetulan tiada kenderaan hari ini kerana sudah dicilok cik adik saya yang pergi ke Uitm Puncak Alam. Maka, saya menghabiskan kerja saya di bilik guru dan mengulangkaji subjek English Tingkatan 4. Maklumlaa dah lama sangat tinggal benda nih.. Saya sempat solat dan membaca al-Quran untuk menangkan hati yang kurang enak. Entah mengapa...

Jam 4pm saya masih di bilik guru dan adik saya tiba menjemput saya jam 4.10pm. Setiba di rumah, saya terus dengan proses untuk mengajar pelajar Tingkatan 4 subjek Bahasa Inggeris. Saya cuma menerangkan format, membuat latihan bersama-sama dan sedikit penerangan. Kemudian, saya sempat memasak telur masak kicap ala Nawal sebab adik saya dan pelajar saya lapar. Jam 6.45pm kami makan nasi bersama-sama setelah penat belajar.

Jam 7pm saya menghantar pelajar pulang dan saya sempat membersihkan diri sebelum bersedia untuk Kelas mengaji al-Quran. Jam 8.pm berderet pelajar sekolah rendah datang ke rumah untuk mengaji. 13 orang semuanya. Saya mengajar sehingga jam 9.15pm. Dalam pada itu ada beberapa pelajar lain datang ke rumah untuk belajar English juga. Saya memberikan latihan kepada mereka sementara saya mengajar al-Quran. Setelah selesai, maka bermulalah proses yang sama iaitu perbincangan subjek English di mana malam ini upgrade sket dari petang tadi sbb ada penambahan literature... bleh bayang tak ustazah ajar english? dah laa tak pandai sangat, tetapi dengan sedikit ilmu yang ada,saya kongsikan dengan mereka yang ingin belajar. 

Sessi ini berakhir jam 10.40pm. Fuh, terasa lega seluruh badan dan saya terasa seperti seorang superwoman sebab dapat buat banyak kerja dan perkara sepanjang hari tanpa rehat kecuali waktu solat. Alhamdulillah, boleh rupanya bekerja keras sebegini kan? Sebelum fully rest saya kerjakan otak dan jari saya untuk mencoret di sini supaya suatu hari nanti bila saya rasa tak mampu buat banyak kerja dalam satu hari, saya bleh baca entri ini untuk ingatkan diri saya sebenarnya BOLEH. Saya pasti anda juga begitu. 

Begitulah orang Islam seharusnya memanfaaatkan masa yang Allah beri semaksimum mungkin untuk melakukan kebaikan. Dunia saya sekarang adalah medan dakwah saya. Mudah-mudahan dalam keakraban saya bersama pelajar, dapat saya suntik kebaikan dan teguran membina terhadap mereka agar suatu hari nanti pelajar-pelajar saya dapat menjadi seorang mukmin yang soleh lagi musleh. Moga Allah kira apa yang saya kerjakan hari ini sebagai amal kebajikan....ameen.

Wallahualam.

Monday, October 10, 2011

Awak, Terima Kasih...


Penghargaan buat awak
Oleh : nawalsensei

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Syukur Ya Allah.
Terima Kasih Ya Allah.

kerana...

mengurniakan insan-insan yang dekat di hatiku dan aku dekat di hati mereka...

mereka ialah..

buah hatiku dalam dunia baruku di sini,,

buah hatiku dalam dunia praktikalku di Klang...

buah hatiku saat aku menabur bakti di bumi wakafan...

Jazakumullahu Khairan kepada semua yang tidak pernah lupa akan tarikh ini, sentiasa menghantar pesan dan sebagainya. Saya kongsikan di sini untuk dikenang di kemudian hari....

Antara pesanan yang saya terima daripada pelajar saya;

Najuwah @ wawa smkrm " Selamat Menyambut Hari Ulangtahun kelahiran Mg panjang umur dan dimurahkan rezeki, jaga diri selalu.. sayang dan rindu ustzh"

Khairunnisa @ Nisha " Happy Birthday to u..hehe..Smga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki..."

Maisarah Hamzi " Happy Befday ustazah..semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki..."

Farah Syazwani " Happy Birthday zah!"

Zulaika " Selamat Hari Jadi ustzh nawal..smga dimurahkan rezeki..amiin..."

Afiq Ikhwan " Dalam kerendahan hati, ada ketinggian budi, dalam kemiskinan harta, ada kekayaan jiwa, dalam gurau senda, ada khilaf dan dosa,Maaf dipohon atas segalanya, mengharapkan kemaafan  yang rela, agar hidup lebih sejahtera, Zah, selamat hari jadi.. Sy nak minta maaf sbb selalu menyusahkan zah, buat bising dalam kelas, byk bg alasan kalau zah suh tlg wat pape, Sorry tau.. satu lg thanx sbb slalu sabar dengan saya dan kawan saya 'D.A'.selalu tlg saya..mengajar saya,..tak seberapa sebenarnya kalau nak banding ape ktorang wat dengan apa yang zah wat kat ktorang...insya Allah saya akan hadiahkan zah result agame A,insya Allah"

Amalina Natasha @ ama " Happy Bzday ustazah nawal yang dikasihi..hee sya orang last wish kan?"..

MDA " Still remember? hahaha. dulu zah jadi orang terakhir wish kat sy,rite? now is my turn...bahhh!! 123 dengarlah suara merduku...Allah selamatkan kamuuu..Allah selamatkan kamu...Allah selamatkan NAK...Allah selamatkan kamu..yeah dah jubli perak dah ..."

Hikam & Umair " Salam Hari Lahir cikgu " 

Nur Aishah " selamat hari lahir ustazah"

Zawil " Happy birthday,May Allah bless u always"

Shahirah Rahmat " Happy birthday ustazah"

Puteri Nurina " Happy bornday ustazah"

Hamizi " Hb..."

Sarah Izzati " Happy Birthday, may Allah bless u..."

Aqmal Wahab " Hb ustzh.."

Fazren " Happy Birthday ustazah"

Fatin Hazirah " Happy birthday ustazah..May Allah bless u always.."

Khairunisa @ keron " Hb ustzh"

Nur Atiqa Zamri " Happy birthday ustzh..mg sentiasa bahagia dalam hidup..."

Atiqah Yusof,smkrm " Selamat ulang tahun ustazah,,i missed you......Ustazh insan yg telak membakar diri untuk menerangi hati kami semua dengan ilmu ustazah tue.. u'll always be in my heart..

Syafiq Zakwan " SELAMAT HARI JADI ustzh NAK

Aqilah Azmi "Hb ustazah..."

Fairuz Auni " Happy birthday..semoga ustzh panjang umur, murah rezeki dan cepat bertemu jodoh.."

Itulah sedikit sebanyak yang sempat saya simpankan di sini.... untuk tatapan saya pada masa akan datang..(kalau panjang umur)... Terima Kasih kepada awak semua yang sentiasa menjadi penguat saya tidak kira di mana saya berdiri untuk berbakti. Mudah-mudahan Allah mencampakkan kebaikan dalam hati-hati kalian dan  kalian dapat terus membesar menjadi seorang insan yang patuh pada perintah Allah, melakukan kebaikan, mencegah kemungkaran dan seterusnya dapat berbakti untuk Islam dengan kelebihan-kelebihan yang kalian miliki. 

Maka, ucapan untuk awak-awak semua (para pelajar saya tidak kira di mana kalian berada )... 

" Awak, Terima Kasih..sebagai guru, saya kasih pada awak"....

Segunung Penghargaan juga saya tujukan buat semua ahli keluarga saya yang sangat dikasihi,  juga sahabat-sahabat saya semenjak daripada zaman sekolah sehingga zaman sekaranng yang masih tidak lupa pada tarikh ini... Kalianlah bintang yang menerangi hidup saya.. 

Nailah Kadir " Wahai ustazah nawal merangkap kakakku yang terhormat, Selamat Hari Lahir~~
Moga nikmat umur yang Allah kurniakan ini, bermakna dan berguna untuk Islam..
Daku selaku adikmu yang bertuah ini, berdoa di hari kelahiranmu:
Semoga Allah memudahkan urusan2mu, melapangkan segala kesusahanmu, menambahkan rezekimu, membantumu dalam perjalanan kehidupanmu ini, juga menjagamu setiap detik dan waktu..
Moga rahmat, redha dan kasih sayang Allah sentiasa bersamamu..

-no hadiah yer cik kak..saya 'yang menerima'..tak reti nak bagi2 hadiah..ampun maap..sok kta p makan mana2 no..hee~~"

Kin,PQ UKM " Nawal, Happy Birthday,,,.may Allah bless u.."

Aqilah Mahyidin,Matri "  tukang masak spagetti paling hebat happy besday!! =) miss u kak nawal..may Allah alway bless you.. :-)

Ahmad Izzat,cousin " Sanah Helwah Spagetti Marinara@kak nawal@ sepupuku....smga Allah mmnjangkn usiamu, memudahkn urusamu, dn semoga sntiasa brda di bawh naungan dan prlindungan NYA....^_^

Rasyidah,Matri " Salam,..wish u a happy birthday !! Selamat menyambut Hari Tua.. semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki,..smga bertambah amal, semoga tabah mengharungi liku kehidupan..muuahh...sayang anti lillah...."

Nur Farihah & Teng Ipul,UKM " Sanah Helwah Nawal.."

Atiqah Manaf ,Matri " Kak Nawal, happy birthday..May Allah bless you..."

Aziera Naquiyah,SMKBSB " Happy Birthday sis,May this birthday offer u as much joy and happiness as u give to all who know u.."

Fadzliyana,Matri "Happy Birthday,semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki"

Zakiyah Abdul Hadi,Matri " Happy Birthday"

Emy Noorbaizura,SMKAP,UKM " Happy birthday Nawal"

Ummiku " Selamat Hari Lahir, semoga dipanjangkan umur murah rezeki dan diberkati Allah...ameen"

Mu'az " Happy Birthday...awai dak muaz wish?"

Sh.Suhailey,Matri,UKM " Salam hari Lahir nawal"

Suffiyah Shukri,Matri " Happy bufday k.nwl."

Wan Nur Hafifi,Matri " Kak nawal...selamat ulang tahun kelahiran...huhu rindu sgt2 trigat dorm 7...n geng2 bln 10

Azie,UKM " Salam hari lahir,nawal.."

Shukridiris " Salam hari Lahir sahabat sePTSL..."

Jaz,UKM " salam alaik..Sanah Helwah Ya Jamilah Al-Ukht Nawal @ Spagetti Marinara .. Smg rahmat Allah sentiasa bersamamu dalam mengharungi liku2 hidup serta meneruskan perjuangan sbg murabbi yg diredhai..insyaAllah..Senyum selalu ^_^ 
mode : feel like wanna eat chocolate cake --> handmade by nawal.. hehe..

Nadzirah,UKM " selamat hari lahir sahabatku Nawal abd Kadir.... semoga Allah memberikan ketenangan, kekuatan n keyakinan yang tinggi dalam mengharungi hidup sebagai ustazah yang comel...=).. nk skit kek n spageti... pos mai overc ni skit...

Adila,UKM " happy besday k.nwl may Allah bless you"..

Salimah Alias Matri " Selamat Hari Jadi kak nawal"

Wan Kamilah,Matri " Eid Milad,..May Allah bless you always.."

Nadiah Ozali,Matri.UKM " Hepi besday kak nawal.."

Musfirah Kader,SMKAP,UKM " Selamat hari lahir cik nawal cmey...may Allah bless you.."

Farah Ain Sm, Sg Buaya " Selamat Hari Kelahiran akak..."

Wan Nurul Izzah,UKM " Happy Bezday nawal"

Aniza Othman,SMKAP,UKM " Sanah Helwah sahabatku..mg mendapat keredhaanNya.."

Hanin Zulkifli,SMKAP" Happy bezday nawal comey..lama tak bersua.."

Saidah Mardhiah,Matri " Happy Birthday kak nawal..

Nadiah Fauzi,Matri " Happy birthday Nawal"

Jat Lid,UKM " happy birthday nawal spagetti"

Fadhli Nasir,UKM " Sanah Helwah ya sohibati..."

Sofiyah dan Yusra @ Aussie, Matri "
 Happy Birthday my dear sahibah!!
Semoga usiamu diberkahi Allah swt ^^
Sabda Rasulullah saw :-
[Sebaik-baik kamu ialah yg panjang umurnya serta baik amalannya]

A special cake from both of us to our dear sister (",)
Miss you and love you fillah ♥ ♥ ♥

Big hugs from us afar,
Fiah & Sho


Izza Lazam,UKM " Selamat Hari Lahir."

Syema,Matri "Selamat Ulangtahun Kelahiran...perghhh ayatku.."

Nadiah Fakhrudin,Matri " Selamat hari jadi Nawal.."

Nur Aqilah,Matri " Nawal dear...yg sentiasa sweet! selamat hari lahir semoga umur panjang di berkahi dan dimurahkan rezeki~

Syahmerra,Matri " Selamat Hari lahir sahabatku..moga panjang usiamu,..berkat kehidupanmu, rahmat tuhan menaungimu...selamanya..di sini,.di sana...ameen"

Hanani,Matri " Kak Nawal..selamat hari jadi..mg Allah berkati.."

Sir Afiq,SMKBSB " Ustazah,selamat hari lahir..mg panjang umur murah rezeki."

Ummu Ilyani Rusli,Matri " sanah helwah ya jameelah..:) moga akak sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah swt.. salam rindu..

Syifa,Matri "Sanah Helwah kak nawal...may Allah bless u.."

Terima Kasih semua atas ingatan...

Terima Kasih juga kepada rakan sejawatku di SMK Bandar Sg Buaya, iaitu Cik Zairin kerana telah membelanjaku makan tengahari tadi di SMK Bukit Sentosa dan juga Pn Sulaiza Aini kerana waffle yang sedap itu... Juga kepada Pn.Puziah dan Cik Idayu yang sudi hadir ke rumah tadi...Mg Allah redha...

Juga Salam Eidul Milad juga buat mereka yang berkongsi tarikh yang sama terutama mereka yang dekat di hati saya ;

Muhammad Naim Rozaini ,sepupuku juga pelajarku di Matri.
Cikgu Sharudin,..cikgu matematikku suatu ketika dahulu di Matri...

Moga Allah redha kamu semua...
Marilah sama-sama kita mendoakan antara satu sama lain...

" Awak,..(shbt,kwn,teman,keluarga...) Terima Kasih sangat-sangat kerana membuatkan diri terasa disayangi.. sebagai manusia, saya sayang kamu..."

" Moga Allah Sayang kita juga."