Let's share yur kind words here... (" _ ")

Wednesday, May 13, 2009

Mengapa begini...

Hari-hari yang berlalu begitu lambat terasa...
Oleh : Nawal bt Abd Kadir

Hari ini hari ketiga saya berada di Klang atau lebih tepat lagi di SMK Raja Mahadi. Saya kini berada di tingkat atas rumah sewa saya yang bertempat di Kawasan perumahan Andalas. Hari yang berlalu saya rasakan begitu lambat berjalan... Terasa masa begitu panjang dalam keadaan saya baru belajar menyesuaikan diri dalam suasana dan persekitaran baru. Rumahlah yang menjadi kerinduan. Selain itu, yang kurindukan juga adalah Bangi dan UKM yang penduduk majoritinya Melayu. ( hehe ). Mengapa? Kerana disini persekitaranku dikelilingi oleh bangsa India dan Cina.

Tiada kedai makan melayu di sekitar kawasan Klang Jaya. Di kawasan Bukit Tinggi juga sukar menemukan kedai makan melayu. Kedai makanan cina dan india bertebaran. Ini pengalaman yang baik dalam perit. Saya belajar menyukai bangsa lain. Saya belajar berbaik-baik dengan mereka. Saya belajar yang mereka juga baik dengan bangsa lain. Saya membiasakan diri mendengar ocehan dalam bahasa mereka. Tiada lagi rasa sakit kepala bila mendengar borak2 mereka dalam bahasa Tamil. Malahan, terasa seperti mahu belajar bahasa Tamil kerana saya mengalami kesukaran mengetahui apa yang berlaku di sekolah apabila guru bercakap dalam bahasa tamil dengan rakan sekerja atau pelajar2.

Di SMK Raja Mahadi juga, ramai pelajar melayu dapat bertutur dalam bahasa India. Wah! Ini suatu yang baru bg saya. I'm impressed. Hari pertama di sekolah saya dihidangkan dengan dua peristiwa pergaduhan di sekolah. Pelajar-pelajar keluar masuk daripada bilik guru ke tempat Guru Disipilin iaitu Cikgu Bala. Tidak sunyi Cikgu Bala menghukum mereka yang membuat hal. Setelah berlalu kumpulan-kumpulan yang didenda, ada seorang budak duduk di kerusi Cikgu Bala. Kemudian, terdengar dia berborak dengan Cikgu Bala dalam bahasa tamil. Saya menyangka dia pelajar India, kemudian saya menoleh dan melihat wajahnya. "Eh, Melayu ni" bisikku dalam hati..mataku tertancap pada tag namanya.."Faiezzull". Nama Melayu.
Sah. Dia boleh bercakap bahasa Tamil. Ini pengalaman pertama aku melihat pelajar Melayu bertutur dalam bahasa Tamil. hehe..

Guru-Guru Raja Mahadi baik-baik. Ramah. Tidak sombong. pendek kata baguslaah. Pengetuanya bagus. Guru pagi dan petang ok lah. Saya terpaksa mengajar dua alam. Mengajar pagi dan petang. Letih tidak terkata. Tapi, alah bisa tegal biasa. Maybe akan terasa biasa dalam sedikit hari lagi...

banyak nak cerita..tp terganggu dengan perbualan di Ym..terbang idea..hihi..
akan saya kongsi setiap pengalaman di Klang ini..
Mohon doa dari semua yang membaca..

Wallahualam

5 comments:

wks said...

:)

Moga senyuman ini membawa senyuman di dalam hidup anti...

little doctor said...

salam nawal
ana sentiasa mendoakan anti
semoga allah sentiasa beri anti petunjuk dan kekuatan.

sayang selalu, u can call me anytime u want, ok? i'm more than happy to listen to you

Anonymous said...

dear milah dear.....
dr timah ku sayang....

thanx for always being here for me..
listen to me..
talk to me..
may Allah bless us..

Kalau anti pa kawin...ana nak ngadu dgn sapa..huhuhu...

doakan ana kuat!

Safi ArRahman said...

Salam ukhti,

bile kt mmandang sgalanya dr Allah yg mciptakan sgalanya, yg mnimpakn ujian, yg myebabkan tidak senang hati, yg myusahkn hdup, pastinya akan damailah hati kt krn masakan Allah sengaja mntakdirkn sgalanya utk ssuatu yg sia2.

bkn Allah tidak tahu deritanya hati kita tp mungkin itulah yg Dia mahu krn Dia tahu hati yg sbegini lebih lunak dan mudah utk dekat pdNya.

huhu...sori tpanjang pulak.
ana yakin Allah xkn mzalimi hmbaNya. be strong n put trust in Him.

Salam Pjuangan (0_o)
Maaf dr ana: Safi ArRahman

Safi ArRahman said...
This comment has been removed by the author.