Let's share yur kind words here... (" _ ")

Saturday, April 4, 2009

Adikku yang bernama Muhammad

Muhammad itu adikku.
Oleh : Nawal bt Abd Kadir

Berkongsi sesuatu tentang adik lelaki sulungku...

Ini Muhammad. Dilahirkan pada 29 Julai 1994.
Lahirnya ketika saya berumur 8 tahun.
Gembiranya kami mendapat adik lelaki pertama
ketika itu...

Masa zaman kanak-kanak, Muhammad sangat putih
sehingga orang kata dia anak arab. Tapi sekarang
tengoklaa apa dah jadi....( hehe )
( nanti saya cari gmbar dia masa kecik kalau tak pcaya )

Dia dulu pemalu a.k.a sombong. Tak macam Yaasir.
Umur 3 tahun pun dia masih berkepit dengan ummi. Tak bergaul
dengan orang.. Tapi bila dah besar.. tengoklaa..

Muhammad ada adik perempuan. Namanya Nuha. Walaupun suka
bergaduh dengan adik perempuannya, saya tahu dia sayang adik dia..
sebab tu laa dia gaduh....hehe

Muhammad ni nama penuh dia Muhammad Mu'az. Ummi dia
suka baca sirah Mu'az b. Jabal masa mengandung kat dia dulu.
Saya berdoa Muhammad menjadi sealim Muaz bin Jabal..amin

Muhammad seorang yang suka mencuba..
kadang-kadang berani..kadang2 takut..
yelah..kat rumah dia tak dek geng sebaya dgn dia..

Muhammad boleh diharap. Dia anak lelaki sulung. Pasti semua
harapan terletak padanya. Semua tanggungjawab tergalas di bahunya.
Muhammad anak soleh...

Muhammad abang yang baik. Walaupun suka mengusik Yaasir.
Dia akan menjaga Yaasir dengan baik.
Moga Muhammad 'kakak' terus menjadi abang yang soleh..

Muhammad senyum manis. Suka tengok dia senyum.
Muhammad harapan keluarga. Muhammad adik kesayangan kami.
Muhammad abang kesayangan Nuha dan Yaasir.

Tahun ini Muhammad mengambil peperiksaan PMR. Namun, dia masih giat bermain hoki. Doa dari jauh dititipkan agar Muhammad bijak membahagi masa antara pelajaran dan hoki. Jangan diikutkan hati sangat Muhammad ya!... Banyak masa untuk bermain hoki selesai PMR nanti. Takkan lari hoki dikejar. Buktikan Muhammad boleh berjaya dan menggembirakan ummi dan abah. Lebih penting dari itu Muhammad harus buktikan Muhammad seorang pelajar yang baik, anak yang taat dan seorang Muslim yang soleh.

Bisikku..." Muhammad tetap adik kakak kalau siapa pun kamu. Kamu harus ingat fakta itu. Semoga Allah memberi kekuatan kepada kamu...amiin.
"

Oh..Muhammad adikku..

( panggilku dan abah padanya mu' az..panggil ummiku dan nailah - Muhammad..terasa mahu memanggilnya Muhammad dalam post ini..)


4 comments:

n_akn said...

pelik bebeno kamu panggil dia muhammad..huhu..

Anonymous said...

haha..
biarlaa orang nak tukar angin skit...

-kakak-

wks said...

so sweet...
i hope to see a post about your other siblings after this...

especially mr 'ammar yasir'

:D

Humayra' said...

so sweet...
baca post ni tetibe rindu pula pada adik2 kat rumah.

lama x jmpe akk
may Allah bless u always..