Let's share yur kind words here... (" _ ")

Tuesday, January 5, 2010

SIBUK ITU INDAH ?

Anda bahagia dgn sibuk anda?
Oleh : nawal_sensei

Benarkan sibuk itu suatu yang indah? Bukankah sibuk itu tidak disukai oleh ramai orang?

" Arrrggghhh...bila laaa kerja aku nak selesai ni..."

" Bila nak free..?? Letih laa sibuk ni.."

" Teringin rasanya nak relax sepanjang hari..."

" Agaknya dalam dunia ni tak de orang yang dapat rehat lama-lama ek"

" Bencilaa bila dah mula kelas. Sibuk sana, sibuk sini.."

Dialog-dialog seumpama ini sering dikeluarkan oleh individu-individu yang sibuk samada dengan kerjaya, pelajaran, rumahtangga, perniagaan dan lain-lain. Terdapat segelintir yang merasakan bahawa sibuk itu suatu yang tidak menyeronokkan. Kesibukan menyesakkan dada. Kesibukan melelahkan dan meletihkan.

Namun, keadaan ini akan bertukar jika sibuk itu dihiasai dengan keimanan kepada Allah swt. Kesibukan yang dipenuhi dengan kerja-kerja yang jelas matlamatnya, tujuan dan jalanya akan menimbulkan rasa indah dalam diri. Contohnya jika kita disibukkan dengan kerja-kerja yang kita suka, kita tidak akan mengeluh. Jika kita melakukan pekerjaan yang Allah redha, jalan kita akan dipermudahkan dan kita akan merasa seronok dengan sibuk yang Allah anugerahkan kepada kita.

Bayangkan jika kita tiada apa-apa kerja yang hendak dilakukan, sudah pasti kita akan membuang masa kita dengan begitu sahaja tanpa kita sedar ia sudah berlalu meninggalkan kita tanpa kita mendapat manfaat darinya. Jika kita sibuk dengan jadual yang padat, dengan program pengisian mendidik hati dan jiwa, dengan tugas-tugas yang diamanahkan kepada kita, kita akan merasa puas setelah berjaya melaksanakanya dan kemudian kita mendapat manfaat yang banyak daripada kesibukan itu.

Darinya kita belajar menghargai masa, kita menyusun masa kita, kita menetapkan target kita dsb. Ini adalah sebahagian kecil daripada contoh-contoh yang lain ..yang anda sendiri alami.

Adakah saya sibuk?

Emm.. saya merasakan diri saya sibuk namun mungkin tidak sesibuk orang lain.

Semester ini saya diamanahkan untuk menghafal JUZ 29 dan 30. Sudah lama saya tidak mengulang bacaan dan ia adalah berat bagi saya untuk mengingat kembali surah-surah itu dan lebih sukar utk surah yang belum pernah saya hafal.

Kemudian, saya diamanahkan dengan jawatan Timb.Pengarah bagi Kem Bina Insan Muallim. Saya pada mulanya negatif dengan perlantikan ini, namun setelah mencuci fikiran saya, saya merasakan ini adalah tarbiyyah daripada Allah untuk melatih sifat kepimpinan dalam diri saya disamping memberi peluang kepada saya untuk mengamalkan 'sabar' dalam organisasi juga 'sabar' melayan sahabat-sahabat saya.

Saya juga dikehendaki mencari duit sponsor atau sumbangan bagi menampung belanja ke Kem Bina Insan Muallim kerana saya sekarang sudah kekeringan wang ringgit. Saya berusaha sedaya upaya saya, menebalkan muka kerana ini adalah kali pertama saya terlibat dalam usaha mencari dana untuk program. Ini pelajaran baru saya semester ini !.

Kemudian, aktiviti-aktiviti HaluanSiswa perlu diberi perhatian. Saya sedar diri saya terlalu sibuk semester lepas sehingga saya tergelincir daripada memberikan komitmen terhadap HS ini. Semester akhir ini saya cuba untuk tidak tergelincir lagi dengan memakai kasut baru berbunga lebih tebal ( supaya tak tergelincir)..untuk konsisten dalam program-program JIWA yang dianjurkan. Insya Allah, sahabat-sahabat marilah kita bersama-sama berkunjung ke program-program yang telah dianjurkan.

Tugasan assignment sudah semestinya menjadi agenda utama saya sebagai pelajar. Namun, semester ini saya perlu menyelesaikan lagi suatu projek di bawah subjek ' Sains Kehidupan' yang lebih berorientasikan " pendidikan lestari ". Kemudian, untuk subjek kewarganegaraan saya sudah mendapat tajuk dan bakal memulakan langkah untuk menyiapkanya. Bagi subjek hafazan, insya Allah saya akan cuba tasmi' dengan Ust Ashraf setiap minggu supaya saya tidak keciciran dan untuk subjek Kurikulum Penilaian Pendidikan Islam, kuliahnya hanya akan bermula pada hari Jumaat ini.

Sekarang saya dalam usaha untuk meminta sumbangan daripada pihak JAWI, Pusat ZakaT Bangi dan sebagainya. Saya harap setiap dari anda yang membaca coretan 'sibuk' ini akan mendoakan kelancaran kutipan dana dan program yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Sekadar itu utk perkongsian. Saya tahu anda juga sibuk dan tidak pnya masa membaca coretan ini lebih lama lagi.

Marilah kita sama-sama sibukkan diri dengan perkara-perkara yang bermanfaat supaya kita tidak menjadi sebahagian daripada sahabat syaitan yang gemar membuang masa dengan perkara tidak berfaedah.

Wallahualam.

2 comments:

little doctor said...

salam nawal
apa khabar? lama x jumpa. rindu kat anti. ana pun dah mula posting baru. lg sibuk jg. tp ana sgt setuju dgn kata2 anti. sibuk jd indah bila bergantung pd allah. moga allah permudakn segalanya utk anti. doakan ana

Anonymous said...

wslm little doc..
alhmd ana sihat2 je..

betul2..ana pun rndu kat dr sorang ni..

anti posting kat mana plak skrang?

mohon anti terus doakan ana kerana ana tak pernah lupa utk doa utk anti..

mg Allah sayang kita..

(nawal)