Let's share yur kind words here... (" _ ")

Sunday, October 10, 2010

Terima Kasih Ummi dan Abah...

Hari ini 10.10.10.

Aku semakin besar dan dewasa.

24 tahun aku menjengah dunia yang fana.

Angka tarikh yang 'menarik' hari ini membuatkan aku terpanggil untuk mencoret sesuatu.

24 tahun yang lalu aku dilahirkan daripada rahim seorang ibu yang kupanggil Ummi. Ummi melahirkanku dengan penuh kesusahan dan keperitan. Maka, tidak wajarlah andai hari ini kubiarkan berlalu tanpa aku mengingati pengorbanan Ummi itu.

Sepanjang 24 tahun ini, Ummi dan Abah telah membesarkanku dengan kasih sayang juga kesenangan. Mereka tidak pernah mengabaikan keperluanku juga didikan semenjak aku masih kecil. Kesabaran mereka meladeni karenahku, melayani kehendaku dan menurut kemahuanku tidak wajar aku lupakan setiap saat dan ketika. Dalam kemeriahan SMS yang menyinggah di inboxku juga pesanan di tingkap fbku,..tidak wajar aku melupakan jasa orang tuaku.

Dalam 24 tahun ini, aku banyak berdosa dan berbuat salah pada Ummi dan Abahku,..namun tidak sedikit aku disisihkan daripada hidup mereka. Aku tetap dibekalkan dengan kemudahan dan tarbiyyah yang secukupnya.
Aku sentiasa dimaafkan dengan setiap keterlanjuranku, namun tidak kuketahu hati mereka bagaimana. Jauh di sudut hati aku mengharapkan kemaafan daripada mereka dengan rendah hatinya kerana tanpa redha mereka, siapalah aku di sisi Allah s.w.t. Dengan hati yang sentiasa mahu memaafkan aku dan terus mendidikku, sangat tidak wajar andai hari ini berlalu tanpa aku bersyukur pada Yang Esa kerana mengurniakan mereka sebagai Ummi dan Abahku.

Andai mahu dibilang peluang dan ruang yang diberikan oleh Ummi dan Abah dalam membesarkan aku, tidak cukup tanah mahu dibilang. Dalam ruang itulah aku mencuba memperbaiki kelemahan diri yang setinggi langit. Pada usia ini aku masih diperingat, dinasihat, dididik untuk memastikan aku dapat mengharungi dunia penuh kezaliman ini dengan benteng yang kuat. Berbekalkan nasihat dan asuhan itu, maka tidak cukup bersyukurlah aku andai hari ini kubiarkan berlalu tanpa ku laungkan rasa Terima Kasih itu dalam hatiku.

Lalu, saat 10.10.10 aku terjemahkan rasa hati itu pada laman ini dengan harapan rasa itu sampai kepada insan yang sangat aku kasihi..

Terima Kasih Ummi dan Abah..Hanya itu yang termampu kuucap dengan segala yang telah kalian lakukan...

Barakallah..

1 comment:

Anonymous said...

the Federal-State Unemployment Insurance Program provides unemployment benefits to eligible workers . http://insuranceinstates.com/mississippi/Jackson/Godwin%20E%20Dafe%20State%20Farm/39213/