Let's share yur kind words here... (" _ ")

Thursday, December 29, 2011

Tok Pin saya sudah tiada lagi...


Kembali ke rahmatullah.
Oleh : Nawal

Assalamualaikum wrht.

Jam sekarang 11.15pm. 29 Disember 2011. Seorang hamba Allah telah dijemput pergi menghadapNya di Hospital Seberang Jaya dan insan itu ialah datuk saudara saya yang bernama Ariffin. Saya memanggilnya dengan gelaran Tok Pin. Ingin saya berkongsi sedikit tentang tok pin ini kerana rupa-rupanya pemergianya turut meninggalkan kesan dalam hati saya kerana selama ini saya tidak sedar bahawa saya akan menghadapi situasi sebegini. Maksud saya tokpin pergi dalam masa yang singkat selepas saya menziarahinya minggu lepas.


Gambar di atas dirakamkan ketika Hari Raya Aidil Fitri yang lepas.. Tok pin ni merupakan adik kepada nenek saya. Dia yang saya kenal tidak berupaya untuk melihat dengan jelas. Tok pin,isterinya dan anaknya Ahmad Mazis tinggal bersama dengan nenek saya di Butterworth. Jadi, kami (adik-beradik saya dan sepupu2) sudah biasa dengan karakter tokpin , dengan hobinya dan kata-katanya yang kadang-kadang lucu.  Semasa saya di sekolah rendah, saya rajin bersembang dan menegur tokpin namun, setelah meningkat dewasa saya semakin jarang berbuat demikian.

Saya mendapat tahu tokpin sering sakit semasa raya namun saya tidak memikirkan bahawa rupanya Hari Raya Aidil Fitri yang lepas merupakan raya terakhir saya melihat tokpin berjalan terketar-ketar ke ruang tamu, berjalan perlahan-lahan sambil dipimpin anaknya ke depan untuk bergambar, melihat tokpin menahan sebak apabila ada anak-anak saudaranya meminta maaf, melihat tok pin diangkat di atas kerusi untuk melancarkan pergerakan dan sebagainya. Sungguh. Manusia tidak pernah tahu bilakah nyawanya akan diambil oleh Allah swt. Oleh sebab itu kita harus sentiasa meningkatkan amal, sentiasa memohon maaf dan berusaha menjadi yang terbaik kerana Allah boleh menjemput kita pergi tanpa amaran.

Gambar kenangan terakhir bersama Tok Pin..Eid Fitr 2011
Selasa minggu lepas saya bersama keluarga singgah di Penang dan mendapat tahu bahawa tokpin terkena serangan strok. Saya menjenguk tokpin di bilik tidurnya. Kasihan sungguh melihat keadaan dirinya yang tidak boleh bercakap dan bergerak. Semenjak daripada hari itu hati saya sentiasa dilanda debar. Kemudian, apabila saya kembali ke Rawang, setiap kali telefon berbunyi, hati saya berdegup kencang dan perkara itu berlangsung selama 3 hari semenjak tokpin dikejarkan ke hospital Selasa lalu...Berita tok pin sedang nazak dan tenat saban hari dikhabarkan... sehinggalah malam ini, pesanan ringkas itu menjengah juga ke dalam inbox saya. " Tok Pin dah meninggal..."

Saya tahu saya akan rindukan suara tokpin yang pantang diusik anak saudaranya dan menantu2nya...  Dalam pada itu, saya sentiasa mendoakan agar Allah mengampunkan seluruh dosa datuk saudara saya ini dan merahmati tok pin saya ini kerana walaupun dia kelihatan seperti bukan sesiapa,..tetapi dia tetap ada ruang di hati saya kerana saya merasa 'sakit' dalam dada saya sekarang. "Ya Allah, rahmatilah tok pin dan ampunilah dia..."

Saya juga berdoa dan menghantar 'sabar' dan 'tabah' daripada jauh buat bapa saudara saya yang muda dua tahun daripada saya iaitu Ahmad Mazis yg saya panggil amad saja, semoga Allah beri kekuataan kepadanya.. juga pahala kepadanya kerana bersabar meladeni karenah ayahnya selama ini, ..dan juga semoga tok mami (isteri tokpin) sentiasa dilapangkan dadanya dan ditenangkan hatinya selepas pemergian suaminya itu. Juga buat nenek saya yang saya panggil 'tokna'... saya tahu tokna saya kuat dan akan tenang dengan pemergian adiknya yang mendahului dirinya setelah saban puluhan tahun tokna menjaga dan memelihara tokpin dan keluarga. Semoga Allah kasih tokna dan semua..

 Semoga Allah redha keluarga kita.
Ameen.

Wallahualam.

No comments: