Let's share yur kind words here... (" _ ")

Friday, June 12, 2009

Berita DUka buat KIta..

Pemergian yang abadi
Oleh : Nawal bt Abd Kadir

Dari hati untuk Muhammad Ammar ZUlkifli..

Air mata mengalir lagi.

Duhai kekasih Allah, Muhammad Ammar Zulkifli…betapa pemergianmu ini suatu kehilangan. Kehilangan yang di rasai seantero manusia yang mengenalimu. Betapa ketinggian syaksiyyah dan peribadimu menyentuh setiap hati individu samada yang mengenalimu atau tidak.
Cinta dan kasih sayang Allah mengatasi kecintaan manusia padamu. Allah mengambilmu di usia muda di saat begitu ramai yang menaruh harapan tinggi buatmu untuk menjadi pemimpin dalam usaha menegakkan islam dalam masyarakat.
Ammar, walaupun ana hanya mengenal anta dari kejauhan, pemergian anta sangat menyedihkan hati ana kerana ana dapat merasai kesedihan, keperitan dan kehilangan yang dirasai oleh keluarga anta, sahabat2 terdekat anta dan seluruh hati-hati yang mendukung fikrah yang sama.
Ana amat terkesan dengan pemergian anta. Anta telah syahid dalam perjuangan mendalami ilmu Allah dan kesungguhan anta mengeratkan ikatan silaturrahim sesama batch anta. Ammar, sungguh ana amat mengkagumi kesolehan, peribadi dan baik budi anta. Ana sentiasa berdoa agar kehilangan anta ini akan melahirkan lebih ramai jiwa2 seperti anta. Dalam usia muda lagi anta sudah jelas akan pengakhiran hidup kita iaitu ke destinasi yang abadi bernama akhirat. Maka, hidup anta disinari cahaya akidah yang membentuk peribadi yang soleh sehingga ramai yang terpaut dengan kebaikan anta. Sekarang anta dalam perjalanan menuju negeri yang abadi. Yang dirindu-rindukan anta.. anta telah menjadi anak-anak akhirat yang sedang melihat dunia dari jendela akhirat sana.
Ammar, anta telah pergi sebagai seorang mujahid muda, seorang anak yang diredhai oleh ibu dan ayah, disayangi adik-adik anta, dan dikasihi oleh sahabat-sahabat anta. Jutaan orang mendoakan anta dari jauh. Betapa mulianya kematian anta ini. Ramai menangisi kehilangan anta, ramai mendoakan kesejateraan anta di sana…berbahagialah anta di sana, berehatlah dengan tenang setelah anta menghabiskan masa muda anta untuk Islam.
Jelaslah, Allah memilih anta untuk dijadikan peringatan buat kami yang lalai di dunia ini. Anta merupakan insan terpilih wahai adikku Ammar. Peringatan Allah yang menusuk ke dalam kalbu dan bisa menggerak hati dan tindakan untuk berubah. Marilah kita jadikan kehilangan menyayat hati ini sebagai titik tolak kepada kita untuk berubah. Berubah ke arah makruf, menjadi insan yang mengabdikan diri untuk Islam, menjadi anak yang soleh dan solehah, menjadi pelajar rabbani, menjadi sahabat yang setia mendengar bicara temannya, bersama-sama dalam susah dan senang, mengharungi perjuangan sebagai seorang daie. Marilah kita jadikan pegangan hidup Ammar sebagai pegangan kita juga. Akhirat matlamat kita. Dunia hanya wasilah untuk sampai ke akhirat.
Duhai Ammar, pemergian anta sukar sekali untuk diterima sebagaimana ana kehilangan guru yang sangat ana kasihi iaitu Ummi. Kini, anta sedang bersama-sama dengan Ummi di sana. Kalian telah menjadi insan yang dipilih Allah untuk meninggalkan dunia dalam keadaan semua meredhai kalian, semua mendoakan kesejateraan kalian,.. Biarlah kisah duka ini menjadi pengajaran bagi kami, insan-insan yang akan menyusul kalian berdua di sana.
Selamat tinggal Muhammad Ammar Zulkifli.
Selamat tinggal Ummi Halimaton.

Semoga Allah sayang kita semua.

No comments: