Let's share yur kind words here... (" _ ")

Monday, August 30, 2010

Musim Bunga Umat Islam

Subhanallah. (gambar diambil dr laman mahasiswa ukm,tq)
Ramadhan.

Ya. Ramadhan adalah suatu bulan yang sering dilambangkan seperti musim bunga bagi umat Islam. Mengapa? Kerana di dalamnya terdapat pelbagai keistimewaan yang perlu direbut oleh setiap insan. Rahmat,maghfirah,kasih-sayang Allah melimpah ruah di dalam bulan ini. Maka, rugilah bagi mereka yang mensia-siakan bulan Ramadhan ini.

Ramadhan ialah bulan reformasi Ruhi.

Ramadhan ialah bulan peningkatan spritual.

Ramadhan ialah bulan untuk berJIHAD melawan hawa nafsu.

Ramadhan merupakan bulan menJINAKkan hawa nafsu.

Sering kita mempersalahkan 'syaitan' apabila kita tersalah langkah, kita mengantuk, kita malas, kita marah dan sebagainya. Namun di bulan Ramadhan, Allah membantu kita dengan mengikat syaitan dan iblis. Soal diri kita, adakah perangai lama masih ada dalam diri? Apakah kita lebih sabar, lebih rajin, lebih pemurah dan pendek kata lebih baik pada bulan Ramadhan? Jika Ya, Alhamdulillah. Namun jika Tidak, nampaknya syaitan telah berjaya melatih hawa nafsu kita selama 11 bulan. Tanya diri lagi, apakah USAHA kita untuk mengikis perangai yang telah ditanam dalam diri kita?

Sedarlah diri bahawa bulan ini adalah satu-satunya bulan untuk kita mengasuh hawa nafsu, menundukkanya dan mendidiknya agar mengikut perintah Allah dan meninggalkan laranganNya. Bulan ini berfungsi sebagai bulan meningkatkan bacaan al-Quran,menambahkan rakaat solah, memperbanyakkan sedeqah dan aktif bekerja untuk membersihkan diri daripada nafus syahawat. Berbekalkan kesungguhan, insya Allah kita akan berjaya mengendalikan kecenderungan jahat yang ada dalam diri kita,biiznillah.

Pesanku pada diri dan sahabat-sahabat, bulan Ramadhan membawa kita kepada suatu daerah untuk merombak perut yang kemaruk dan syahwat yang bergelora, membawa kita jauh daripada akhlak yang buruk dan jahat, serta menghilangkan jiwa yang lemah dan roh yang terkebelakang. Mengikis sifat buruk kita yang sering terpedaya dengan kehidupan dunia dan Ramadhan adalah medan untuk mengikis sifat ego dan perpecahan dalam masyarakat kita. Maka, marilah kita sama-sama bahu membahu dalam melakukan kebaikan agar jiwa kita bersatu dalam suasana yang dapat menyubur keimanan kepada Allah swt.

Kini kita sudah berada dalam fasa ketiga Ramadhan iaitu 10 malam terakhir. Di dalam sepuluh malam terakhir ini terdapat satu malam yang sangat special yang Allah janjikan kepada hamba-hambaNya yang taat menundukkan diri kepadaNya. Malam itu adalah malam Lailatul Qadar yang mana ibadah yang dilakukan pada waktu itu menyamai ibadah selama seribu bulan. Subhanallah. Tinggi kasih Allah pada hamba-hambaNya. Marilah kita sama-sama memperkuatkan diri di 10 akhir Ramadhan ini untuk mencari malam MULIA ini.

Ramadhan, sungguh kita akan merinduinya apabila ia berlalu. Justeru manfaatkanlah Ramadhan sementara ia masih bersama kita kerana kita tidak tahu apakah umur kita akan panjang sehingga muncul Ramadhan yang akan datang.

Ampunkan aku Ya Allah andai ada salah dalam perkataanku..Kuatkanlah dan cekalkanlah hati kami Ya Allah dalam menunaikan perintahMu.

" Ya Allah, janganlah kau pesongkan hati kami setelah kau beri petunjuk kepada kami, berilah kepada kami rahmat, sesungguhnya Maha Pemberi Kurnia".

Sedikit bahan yang dicoret ini diperolehi semasa Halaqah Guru Matri di bulan Ramadhan yang disampaikan oleh Murabbi yg dikasihi Cg Norizan Mat.Semoga Allah redha kita.

Wallahualam.

No comments: