Let's share yur kind words here... (" _ ")

Friday, March 18, 2011

Dari Dapur RIMBA 3 (3)

Cerita Rimba 3 (3)

Suhaib dan Nabil : Pewaris mantap...


Assalamualaikum wrht.  Bertemu kembali Dari Dapur Rimba 3. Ermmm,, rasa saya sudah habis semua cerita yang mahu dikongsi tentang RIMBA 3,..versi cerita dari dapur sahaja la..kalau cerita lain masih banyak lagi,...cuma saya menanti yang lain-lain pula untuk menulisnya. Lantas saya membelek-belek gambar dalam folder..Ahh,ada satu lagi secebis cerita menarik yang ingin saya kongsikan.. Pada hemat saya menariklah, tapi kalau anda rasa tak menarik,nak buat mcm mana kan..errmmmm, Jom dengar cerita sambil tengok gambar-gambar yang ada. 

Sebelum tu ingin saya kenalkan salah seorang AJK Rimba yang saya gelarkan dia Si tenggelam timbul. Kenapa? Kerana dia hanya kelihatan pada waktu-waktu tertentu sahaja dalam tempoh kem ini. (selepas kem baru diberitahu rupanya krn dia sibuk bekerja). Manusia yang terkenal dengan gelaran Dikwan saya kenali semasa TOT KMK. Semasa KMK saya mengenali dia sebagai seorang yang rajin dan sentiasa memastikan tugasnya dijalankan dengan baik dan penuh amanah. Setiap tugas atau kerja yang kita minta tolong dengan dikwan, jarang dikecewakan. Terima Kasih dikwan!. Walaupun time Rimba ni dikwan tenggelam timbul, tapi saat timbulnya dia tu 'berguna'. Dia akan muncul pada waktu dan saat kita memerlukan bantuanya. Contohnya time nak isi belon dalam air, kemas barang, mop lantai dan sebagainya.

Haa....yang kat sebelah ni laa belon-belon yang ditiup oleh dikwan bersama muaz dan yang lain-lain. Sekejap sahaja masa yang diambil.
Dik wan ni selalu diberi tugas sebagai JK Logistik dan Peralatan dek kerana kekemasan kerjanya. Semua barang KeARAH disimpan, disusun, dikemas dan dijaga dengan baik. Alhamdulillah. Teruskan kerja-kerja yang baik tu dikwan noo...Ini adalah aset untuk Islam sebenarnya.


 Sikap positif dikwan harus dicontohi oleh sesiapa sahaja terutamanya bagi yang bekerja untuk maslahat Islam. Saya juga banyak belajar daripada insan dan pemuda yang kadang- kadang karakternya mengundang tawa ini. Gambar kat sebelah ni masa dikwan tengah sibuk mengepop lantai dapur setelah program hampir selesai.

Di luar dapur, majlis perasmian penutup sedang berlangsung dan diakhiri dengan salam semut bersama adik-adik peserta. Suasana pilu menyelubungi dalam renyai hujan mengiringi kepulangan adik-adik ke rumah masing-masing.

Adik-adik bersalam dengan abang Salman

Adik-adik puteri pula bersalam dengan kakak-kakak fasilitator dan urusetia perempuan.

Pelukan kasih seorang kem kom puteri...
Bila dah selesai semuanya, tibalah masa untuk adik-adik pulang termasuklah adik-adik yang mai dari Kuala Perlis. Di sinilah bermula cebisan cerita yang ingin dikongsi. Ceritanya begini....

Watak Utama : Inche NN - seronok membawa van maklong Natrah ni (kot)
Pelakon Pembantu 1 - Inche MQ
Pelakon Pembatun 2 - Inche SW
Pelakon Tambahan - adik-adik RImBA dan pemerhati tak bertauliah.
Jurugambar : mestila UA

Sebelum kejadian sempat pula pelakon-pelakon ini ber'posing' di dalam van kesayangan Mak Long Natrah yang banyak berjasa ini. Untuk pengetahuan semua, van maklong ni laa yang duk angkut adik-adik peserta bila ada program dan juga pernah berkhidmat masa KMK dulu untuk angkut peserta lelaki pergi solat Jumaat di Masjid. Banyak lagi jasa van ni sebenarnya untuk pembangunan Islam.(^_^)

MQ yang ceria..
Apa punya gaya laa ni...hanya mereka yg faham..
Ish..awat gmbar ni 'CERAH' sgt tak tau..(hikhik)
Selepas berposing, tibalah masa untuk pulang. Dalam pada itu, Inche N ni dengan niat yang ikhlas membantu Maklong telah berusaha untuk memusingkan van itu agar menghadap ke jalan. Dipandunya van itu kehadapan sedikit masuk ke kawasan tanah seperti yang dapat anda lihat di bawah ni.

tersangkut ke tu?
Lama pula dia berhenti di situ. Apabila Inche N mula me'reverse' van tersebut, tiba-tiba sedikit masalah berlaku. Van tidak dapat diundur walaupun setelah dicuba berkali-kali. Enjin juga telah mati beberapa kali. Kasihan watak utama kita nih. Lalu, sahabat-sahabatnya menghampiri dan memberikan nasihat dan kata-kata semangat..(cee wah).Saya yang pada mulanya berada jauh daripada tempat kejadian bergerak menghampiri watak utama.

Inche MQ dan Inche SW mula membantu menolak van tersebut ke belakang. Tidak berjaya juga. Usaha tetap diteruskan. Semakin ramai yang melihat situasi itu berkumpul untuk melihat adegan menarik ini. 


Melihat kesusahan itu, saya memberikan cadangan agar adik-adik yang berada dalam van itu diturunkan lalu sebahagian adik-adik ni turunlaa daripada van. Mereka yang malu-malu kerana menjadi perhatian itu pun turunlah dengan separuh hati dan ada juga yang turun tanpa kasut. Tak pa. Demi membantu Inche N mereverse van tersebut dengan jayanya.

Inilah adik-adik yang baik itu.
Usaha masih diteruskan. Inche tidak berputus asa. Arahan untuk mengimbangkan antara minyak dan gear juga diberikan. " tekan kuat-kuat sikit"..." bertahan...." macam-macam suara dikeluarkan untuk menarik perhatian Inche N... Adik-adik lelaki pun ada yang datang membantu. Bagus betul.

Prihatin?
Jangan putus asa....Gambatte!
Adik-adik bersemangat membantu abang-abang.
Entah apa laa yang menyebabkan van ni tersangkut sebegitu lama dan kelihatan susah untuk dikeluarkan sehingga menarik perhatian orang ramai dan memerlukan ramai pembantu untuk menolak van.

Ha...tgklaa ramai tak ramai yg tlg...
MQ tolak penuh gaya tuh..
.(mmg dia tau jurugambar nak tulis sal cerita ni kot..)
Akhirnya berkat kesabaran, kesungguhan dan bantuan orang ramai, van berjaya dikeluarkan dan direverse ke jalan simen dengan jayanya. Tabik kepada pemandu yang berusaha bersungguh-sungguh sehingga berjaya. Moral of the story : Don't stop at the top, touch the sky before u drop. Jangan mudah give up,putus asa. Mesti yakin diri dan buat kerja sampai habis. Buat sesuatu sampai kita berjaya dapat apa kita nak...arachi?

Wajah lega (sedikit bangga) Inche N..
Haaa...tu jelaa cebisan cerita hari akhir RIMBA  yang saya nak kongsi dan watak utama itu ialah adik kepada sahabat baik saya Sofiyah iaitu Nabil Nordin...Jangan serik bawak van mak long nooo...hehe

Selingan :
Dengan tak malunya, mereka berkata kepada Jurugambar.." tengok saja ka kami duk berdiri elok 4 orang kat sini...".............
4 sahabat seiring sejalan...
(MQ dan Salman bleh berdiri sama tinggi dah dgn NN dan SW)
Berhimpun untuk ucapakhir daripada CGBS dan Kem Kom
Puteri harapan agama..
Kelihatan kotak-kotak yang dijeling2 oleh para fasi kerana hajatkan isinya...
sessi pembahagian cenderamata...
Akhirnya, selesai juga berkongsi cerita tentang RIMBA...insya Allah tak dak dah entri ttg RIMBA 3 lepas ni...Terima Kasih kerana sudi membaca sehingga akhir. Terima kasih kepada semua yang menjayakan RIMBA samada watak utama, watak sampingan, tempelan atau sebagainya. Allah yang kira itu semua. Mana yang baik itu jadikanlah tauladan dan mana yang tidak baik itu jadikan sempadan. 

Jumpa lagi di RIMBA 4 (insya Allah)

3 comments:

Anonymous said...

bagai tikus membaiki labunya...haha...nabil2...

Anonymous said...

mantap watak utama tu...bukan senang nak bwk van sbsr gajah tu....hanya kepakaran dan kekuatan yg dikurniakan oleh ALLAH shj yg dpt kendalikan....syabas dn tahniah diucapkan...

~MQ~ said...

hahaha..
kak nawal ada bakat bleh jd wartawan ni,
hebat menggambarkan sesuatu peristiwa,
mmg nk kena bljr juga nnt kt kak nawal,
bolehkan??
huhu2..
apa pun terima kasih kak nawal,
byk gmbr ana yg diletakkan,
terharu.. (",)

krn mantapnya artikel-artikel yg ada dlm blog ni..
maka blog ummu_ammar sudah terpilih utk diletakkan dlm bloglist Lautan Rabbani,
Tahniah!!! (",)
huhu..