Let's share yur kind words here... (" _ ")

Wednesday, March 23, 2011

Teks Syarahan MTQ (Dinnie Ashraf)

Saya kongsikan teks pelajar saya yang sedang berentap untuk mendapat tempat pertama bagi Pertandingan Syarahan MTQ 2011. Semoga Allah memberikan kemenangan kepada Dinnie Asyraf seperti yang dihajatkanya. ameen.


Bismillahirrahmanirrahim.
Terima Kasih pengerusi majlis, Yang Berusaha para hakim yang arif lagi bijaksana, para hadirin yang dirahmati Allah sekalian.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Bersilat lidah untuk mencari yang hak. Demi meninggalkan yang bathil, menghanyutkan yang lara dan menegakkan panji perjuangan serta menerbitkan keinsafan. Insya Allah, pada pagi yang penuh kemuliaan hari ini akan saya sampaikan sebuah syarakah bertajuk
IBADAH BERKUALITI TUNGGAK MUSLIM SEJATI
Namun, sebelum itu ayuh kita dengar definisinya dahulu.
Ibadah : tunduk,patuh kepada Allah.
Berkualiti : bermutu
Tunggak : asset
Muslim sejati : menyerah diri kepada Allah, patuh dan taat serta membenarkan perkara yang dibawa oleh Rasul.
Hadirin sekalian,
Marilah kita menyelusuri apakah yang dikatakan oleh ibadah yang khusyuk melahirkan hamba yang bertaqwa dengan menerapkan konsep yang digelar K-A-M-U-S iaitu KAMUS. Kamus ini merupakan rangkaian abjad yang bermaksud :
K- Khusyuk
A- Amalan yang benar
M- mahu melakukan
U- usaha yang bersungguh-sungguh
S- sayang akan agama Islam

Andai konsep ini diterapkan dalam sanubari hadirin, Insya Allah  ibadah yang dilakukan tidak menjadi sia-sia. Firman Allah :-

(Al-Bayyinah : 5)
Ibadah berkualiti ini bukanya memerlukan belanja yang besar, dan tidak perlu melabur berjuta-juta. Cukuplah hanya bersuluhkan kekhusyukan, keikhlasan dan ibadah yang dilakukan sejajar dengan syarat-syarat sahnya. Lihatlah betapa indahnya agama Islam ini.

Hadirin sekalian,
Peningkatan ibadah berbeza dan beraneka rupa sesuai dengan segala persiapan, perangai dan kecenderungan manusia itu sendiri. Sebagai mana dalam firmanNya :

(al-Lail :4)
Beristiqamahlah dalam beribadah. Hayati dengan mendalam akan ibadah yang dilakukan. Ibadah ini juga terbahagi kepada dua iaitu khusus dan umum. Ibadah khusus ini ialah ibadah wajib yang merangkumi solat fardhu dan puasa manakala ibadah umum pula merangkumi ibadah sunat melibatkan aktiviti yang kita lakukan untuk diri kita dengan sesama makhluk. Maka jelas terbukti kita sebagai manusia tidak lari daripada melakukan ibadah. Namun, adakah ibadah yang kita lakukan benar-benar berkualiti?
Hadirin sekalian,
Indahnya muslim sejati bersulamkan ibadah
Indahnya ibadah dihayati dengan kualitinya
Begitulah kiasan mauduk yang dapat digambarkan akan ibadah ini. Lihatlah, bagaimana nabi yang kita sayang, yang sangat kita cintai, iaitu Nabi Muhammad s.a.w yang hebat sahsiahnya, tinggi budi pekertinya dan amat disanjung tinggi kerana baginda merupakan muslim sejati kerana ibadahnya benar-benar berkualiti.

Firman Allah :

(az-Zariyat : 56)
Sejarah juga telah membuktikan muslim yang berpegang teguh akan ibadah yang sempurna merupakan orang yang mempunyai wawasan yang jauh dan mampu mencapainya.
Hadirin sekalian,
Masalah akhlak muslim kita semakin menjadi-jadi, mereka bangga dengan imej buruk mereka. Mereka tidak malu minum arak, tidak malu mengamalkan  seks bebas malah tampil dengan imej samseng, kaki pukul. Isu mat rempit juga berleluasa. Pembuangan bayi juga semakin menjadi-jadi. Mengapa perkara ini terjadi? Sudah tentu jawapannya ialah kurangnya kesempurnaan dalam ibadah. Ingatlah bahawa ibadah yang berkualiti dan sempurna dapat menghindarkan diri daripada melakukan maksiat. Firman Allah dalam surah al-Ankabut : 45 :

“Sesungguhnya solat itu dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar”
Justeru, ayuhlah kita sempurnakan solat agar kemungkaran tidak lagi bernaung di hati.
Hadirin yang dirahmati Allah sekalian,
Paradigma masyarakat hari ini semakin hebat seiring arus semasa yang semakin maju dan moden. Namun, umat Islam masih dengan ibadahnya yang umpama bermain dengan air. Mengerjakan ibadah apabila dipaksa dan terpaksa. Lantas, bagaimana ibadah yang sempurna dapat dilaksanakan terutamanya dalam bab solat kerana Allah telah berfirman :

(al-Ma’un :4-5)
Maka, marilah kita menjadi muslim yang jelas matlamatnya, khusyuk solatnya, dan beribadah dengan hati yang terbuka mencapai tahap sempurna. Sudah tentu kita tidak mahu mencontohi kaum-kaum terdahulu yang dilaknat Allah, bukan? Na’uzubillahi minzalik…
Bersamalah kita  mengorak langkah dengan mendirikan solat yang betul kerana solat itu tiang agama, tanpanya runtuhlah segala.
Hadirin sekalian,
Marilah kita bergabung tenaga bagi memastikan permasalahan ini bisa diatasi dengan menerangkan pendidikan agama sedari kecil lagi. Yakinlah bahawa pendedahan awal ini mampu membentuk kesedaran diri untuk beribadah dengan lebih sempurna. Sabda Rasulullah :

(riwayat abu daud)
Selain itu, bertawaduklah agar wujudnya nilai ihsan dalam diri dalam pelaksanaan ibadah. Akhir sekali, jadikan para sahabat baginda sebagai idola seperti Saidina Ali, Bilal b Rabah dan beberapa nama agung lain kerana mereka merupakan golongan sejati kerana ibadahnya berkualiti.
Hadirin sekalian,
Konklusinya, sentiasalah menjaga hubungan kita dengan Allah. Beribadahlah dengan lebih keyakinan agar diterima dan diredhainya. Buang yang keruh dan ambil yang jernih. Bertawakkallah agar ibadah yang dilakukan berkualiti supaya menjadi muslim sejati.
Masa telah mencemburui hubunga kita bersama. Sebelum mengundur diri, serangkap pantun saya hadiahkan :
Pagi subuh ayam berkokok,
Bangun Mukmin menghadap ilahi,
Ibadah berkualiti harus dipupuk,
Agar menjadi muslim sejati.

Harap tarbiyah membina jati diri, Yang benar bersama kita imani, Mohon diri mengundur diri.

5 comments:

Farahin Fadzil said...

mohon untuk copy paste dan menggunakan teks syarahan ini ya. Maaf kerana telah mencuri idea saudara .

nurmiza ismahani said...

Assalamualaikum. mohon untuk copy paste syarakah ini untuk tujuan pertandingan. Maaf sekiranya telah mengambil karya saudara ini... tetapi berkongsi itu lebih baik. ;)

aynna halim said...

mohon untk copy , sekadar ingin mencari idea

muhdalif binnizam said...

mohon copy yaa... syukran .. text yg menarik ...

Anonymous said...

mohon copy yaa?untuk pertandingan.