Let's share yur kind words here... (" _ ")

Thursday, June 30, 2011

Dialah GURU, Dialah UMMI, Dia di HATIku...

   Kredit utk yg merakamkan video Ummi di Hospital ini..
Suara itu seakan kukenali...tp tak dapat cam siapakah empunya diri,...ada siapa nak tlg bg tau?

Ku benar-benar rindukan suara itu.
Oleh : Nawal_Kadir


Saat ini ingin saya kongsikan wajah dan suara guru saya yang sangat saya kasihi. Beliau telah kembali ke rahmatullah dua tahun yang lalu ketika saya sedang menjalani Latihan Mengajar di Klang. Insan ini merupakan guru Bahasa Melayu saya. Beliau yang saya panggil 'Ummi' ini merupakan antara guru yang banyak mengajar saya dengan penuh sabar, mendidik saya yang nakal dengan penuh kasih, memberi teguran dengan hikmah, juga tegas dalam membentuk syaksiyah yang terpuji dalam diri. Arwah Ummi tidak pernah putus asa dalam mendidik anak muridnya. Arwah Ummi sentiasa mempunyai pandangan yang positif terhadap semua pelajarnya termasuklah saya yang 'nakal dan tidak mendengar kata' pada waktu itu. 

Kini, saya berada di tempat Ummi. Saya kini menggalas beban amanah yang ditinggalkan Ummi. Sesekali saya terasa bagai mahu bercerita dengan Ummi ..Ummi,lihatlah di mana Nawal skrang...Terima Kasih kerana Ummi pernah percayakan Nawal suatu masa dahulu, Terima Kasih kerana Ummi tidak membuang Nawal daripada kasih sayang Ummi, Terima Kasih kerana Ummi membela 'kami' dan tidak membuang 'kami' daripada mendapat tarbiyyah di Matri. Ummi, Terima Kasih kerana berjuang membela nasib kami para pelajarmu...

Saya sangat mengasihi Ummi Halimatun yang sentiasa akan memeluk saya apabila saya bertemu denganya, bertanya khabar dengan penuh mesra, bergurau bercanda menghangatkan suasana serta tidak lekang daripada memberi nasihat dalam setiap bicaranya... Kini, semua itu tiada lagi. Suaranya tidak bergema di bumi wakafan Matri lagi namun Ummi tetap hidup dalam hati saya juga hati para pelajar yang sangat mengasihinya. Itu saya pasti. Marilah pembaca kita mendoakan Ummi agar sentiasa aman dan damai di sana.

Ummi, Nawal juga tidak akan berputus asa dan sentiasa bersemangat sebagaimana Ummi dahulu....

Setiap kali aku merinduimu,...air mata setia bertemankan pipi......Moga kerinduanku yang tidak pernah padam ini menjadi motivasi untuk aku terus berjuang di medan ini.....

3 comments:

Qawiem Khairi said...

segala nostalgia bersama ummi,
knawal mengingatknnya kembali..
subhanallah.
moga uumi diletakkan di tempat mrk yg mendpt kasih sayangNya.
ummi - moga bertemu lg kita ini ya.
~ sedih

'Aishah Mohd Asri said...

ye la nawal....
paling aishah tak dapat lupakan....
karangan nawal yang selalu dapat pujian dari ummi...

aishah juga la yang merangkak2 buat karangan....

ummi mengajar penug dengan kesabaran dan kesungguhan...
apa yang pasti.... ulang banyak2 kali... kita buat salah lagi... ummi ulang lagi... salah lagi... ummi ulang lagi.....
hinggalah kita nak ambil SPM... ummi tetap dengan sikap kesungguhan mendidik kita...

jadi nawal @ adik kembarku....
marilah sama2 kita contohi kegigihan & kesungguhan ummi.... dalam mendidik pelajar2 yang sangat@amat mencabar pada hari ini....

'Aishah Mohd Asri said...

ye la nawal....
paling aishah tak dapat lupakan....
karangan nawal yang selalu dapat pujian dari ummi...

aishah juga la yang merangkak2 buat karangan....

ummi mengajar penug dengan kesabaran dan kesungguhan...
apa yang pasti.... ulang banyak2 kali... kita buat salah lagi... ummi ulang lagi... salah lagi... ummi ulang lagi.....
hinggalah kita nak ambil SPM... ummi tetap dengan sikap kesungguhan mendidik kita...

jadi nawal @ adik kembarku....
marilah sama2 kita contohi kegigihan & kesungguhan ummi.... dalam mendidik pelajar2 yang sangat@amat mencabar pada hari ini....