Let's share yur kind words here... (" _ ")

Sunday, February 1, 2009

sendiri...

Kembali bersendirian...
Oleh : Ummu_ammar

Hari ini..nampaknya setelah berbising-bisingan selama lebih seminggu bersama keluarga di rumah semasa cuti semester dan bersambung pula dengan reunion semalam bersama sahabat2 ..kini aku kembali berseorangan di bilik kecil, terperuk di hujung blok k08c Kolej Ungku Omar ini. Setelah Aishah Asri melangkah keluar dari bilik ini awal pagi tadi, aku mulutku kembali terkunci dari bersuara. Ala nawal..takkan nak cakap dengan dinding kot? hehe.. Emm.. rindunya kat rumah. Walaupun baru je balik tapi hati ni teringat kat Ummi, Abah, Abdullah Yaasir, Muaz dan Nuha. Apa khabar semua? Untuk pengetahuan.. aku ni jenis yang tak berapa tahu berbual menerusi telefon. Aku kekok sedikit untuk bercerita menerusi talian itu. Aku selesa berbual face to face atau menerusi alam maya. Tapi menerusi telefon aku sedikit terkebelakang. Bukan aku tak nak telefon rumah. Tapi aku tak tahu bagaimana dan apa harus aku suarakan. Lainlah kalau orang yang bercakap dengan aku itu ramah dan menyoal aku soalan yang boleh di jawab. Ada ke orang yang sama macam aku ek? Hihi...

Emmm...bilik ini semakin sunyi bila petang menjengah. Makin sejuk dan makin terasa kesunyiannya. Rindu juga pada tetamu2 yang pernah menziarahi aku di bilik ini. Serasa aku, tetamu jauh pertama yang pernah tidur bersama di bilik ini ialah sahabat baik aku, Nur Rasyidah Zolkepili. Syidah teman aku sedari zaman tadika. Idah. Itulah panggilan mesra aku padanya. Aku amat mengasihi dia. Syidah datang bersama Wan Kamilah Wan Abdullah Sabary. Sahabat baik aku juga. Milah. Itulah panggilan manjanya. Dia kukenali seawal January 1999 apabila dengan izin Allah katil milah bersebelahan dengan katilku semasa form1 di dorm 10, aras 4 MATRI. Milah laa orang pertama yang tidak kukenali semasa itu yang menegurku. Ah milah, hanya Allah tahu betapa ana mengasihi, menyayangi dan menghargai anti.



Kemudian, pada semester yang sama bertandanglah dua orang adik2ku di akhir semester. Farah Hambali dan Hanani Zawawi. Mereka kukenali pada tahun 2002 ketika aku berusia 16 tahun. Mereka baru sahaja melangkah ke alam tingkatan 1 ketika itu dan kebetulan kami satu dorm. Keakraban aku yang selesa bersama adik2 ini terus mekar dan berkekalan sehingga hari ini. Mereka hadir menziarahi aku. Aku amat gembira dengan kehadiran mereka. Nani, farah, i luv u two and the rest very much. Nani sekarang sedang menuntut di UiTM Kelantan dalam bidang Statistik dan Farah di UiTM Shah Alam dalam bidang Pendidikan Sains. Adik2ku.. walaupun korang semua dan berjaya, ingatlah kita pernah tidur bersama, makan setalam bersama, basuh baju dan mandi bersama, buat kerja bersama2, tidak tidur bersama2, dan kini kita berada di atas jalan yang sama,..dan jangan sesekali korang lupa,...kita masih ditakdirkan erat bersama atas keizinanNya.




...Kemudian, awal Januari 09 Humaidah Khalidah pula datang bertandang. Walaupun sekejap tapi ia membuka dimensi baru sebalik tabir hidupku pada mc dah yang dah lama terpisah jauh dengan aku. Humaidah juga sebaya dengan nani dan farah. Dia kini sedang menuntut di UTM Skudai dalam jurusan engineering.

..Minggu ini.. Fatimah Zanirah Nordin dan Munzirah Uzir..dua orang sahabat baik aku pula mengambil giliran menziarahi aku. Terima Kasih Dr dan Cikgu kerana sudi menumpang di bilik kecil ana nih... Timah dan Mun. Begitulah nama timangan mereka. Mereka kukenali semasa zaman tingkatan 1 dan kami sekelas. Timah dari dulu sehingga sekarang kekal sebagai seorang yang cemerlang dalam akademik. Cuma yang berbezanya timah kini ialah dia lebih sporting, lebih memahami, lebih kamceng dengan aku, lebih fleksibel dsb. I'm proud to be one of yur friend timah. Mun pula terus juga cemerlang dalam akademik dan mun tetap macam dulu. Sahabat yang sangat berhikmah tuturnya. Baik akhlaqnya dan memang memikat sesiapa yang bersamanya. Kami bertiga berkongsi kegemaran yang sama. Membaca Novel. Ia, kalau dulu kami gemar membaca apa jua jenis novel, sekarang setelah meningkat usia, kami menjadi lebih pemilih. Kami hanya membaca novel2 yang membina, terselit unsur nasihat dan pengajaran dan tinggi kualitinya. Kami sama2 suka Novel Faisal Tehrani, Ramlee Awang Mursyid, Noor Suraya dll. Sempat aku meminjam novel dari mun semasa mun bertangdang ke sini. Tq timah for the cake yg timah bawak...

dan tetamu yang terakhir dalam senarai ini ialah kakak kembarku...hehe.. dia baru sahaja pulang pagi tadi. Ia,,..Aishah Mohd Asri. Aishah juga kukenali semasa tingkatan 1 di Matri. Dia lebih kepada kakak kepada aku. Dia sangat rajin, pandai, kemas, cekap, dan baik. Yang berbeza aishah sekarang ialah dia sangat banyak mulut berbanding zaman sekolah dulu. Dia menjadi aishah yang peramah dan menghiburkan di samping tuturnya mencuit perasaan orang yang mendengar. Sakit perut bergelak dgn shbt semalam dengan keletah aishah. Aishah tidur di bilik aku kerana ada hal bersama sahabat UM nya di Bangi. Sempat kami makan bersama dan berbual serta baca novel bersama...Aishah,anti tetamu ana yang tidur di lantai selain Hanani..huhu..

Antara orang kesayangan aku yang pernah hadir ke sini tentulah keluargaku. Nailah menjadi tetamu tetap setiap semester. Bajunya jg ada ditinggalkan di sini. Ummi, Abah, Nuha dan Abdullah Yaasir juga pernah menapak di sini. Cuma Muhammad Muaz belum pernah datang ke bilik kecil ini. Ibu saudaraku iaitu Mak Ngah dan Kak Tina, sepupu kesayangan aku juga pernah kesini.



Sahabat2 terdekat di UKM tak usah cakaplah, rasanya semua pernah ke sini. Munirah Abd Halim, Sh.Suhailey, Mahfuzah Hanisah, Husna Zaini, Aida, Ryusda, Zuhaili, Yusraini, Aniza, Ashikin, Nadzirah, Hajar, Musfirah dll semua pernah ke sini samada dengan tujuan meminjam barang, berborak2 dan hal2 lain...



Kepada semua sahabat2 yang pernah ke sini, datang lagi ya..jangan serik tau. Ana kurang kemahiran melayani tetamu. Berikan tunjuk ajar... Kepada sahabat2 yang belum pernah ke sini, aku mengharapkan kalian dapat peluang ke sini kerana bagi aku, anda akan lebih memahami dan mengenali aku dengan lebih dekat setelah dapat melihat bilik kecil aku ini. Bilik kecil yang dipenuhi dengan barang2 aku ini terasa ceria dan terisi dengan kehadiran anda semua. Dengan kehadiran teman2..aku dapat mengimbas kenangan bersama kalian semasa aku sendiri begini. Gelak ketawa dan suara kalian seakan2 terdengar di pinggiran telingaku...

Doakan Nawal yang sedang bersendirian ini ya!!..
Allah masih bersamaku..( bisikku dalam hati )

No comments: