Let's share yur kind words here... (" _ ")

Monday, March 30, 2009

29 Mac 1957

Diari untuk tatapan insan bernama _ _ _ _.
Oleh : Nawal bt Abd Kadir

29.3.09. Hari ke-3 Himega09 berlangsung. Diri terasa sedikit capek gitu. Macam-macam yang berlaku. Apabila mata melihat ke handset terpandang tarikh di situ. " Hari ni hari lahir _ _ _ _.."
Kejap lagi free nak message laa kejap. Desis hati. Malangnya sampai ke petang tak terhantar sms kepada insan istimewa itu. Menjelang maghrib deringan handset berbunyi tatkala diriku sedang memandu menghantar adik-adik peserta ke rumah di Fasa 1.
" Kamu ingat tak hari ini Birthday _ _ _ _ ?? " Ummi bertanya.

" Mestila ingat. Tapi tak dan nak sms..." balasku.

" tak pa lah.._ _ _ _ pun sibuk hari ni.."

Niatku untuk sms tengah malam. Malang lagi sekali apabila aku migrain dan terus tidur sehingga subuh hari ini. Aku berasa sungguh sedih dan terkilan. Terlintas di hati kenyataan untuk memujuk hati. " _ _ _ _ tak terasa kot sbb slalu _ _ _ _ tak kisah kalau benda2 macam gini..."
Tapi hati sebelah lagi bersuara.." Eh..mana nak tau..kekadang kita tak dapat teka hati orang..."
Mata terasa panas. Rindu menerpa. " Nak balik rumah...!!" kerana dengan pulang ke rumah aku dapat melihat Abah. Ya..Empat kotak kosong itu hanya layak diisi dengan perkataan A B A H. Sihat ke Abah, Masih kuatkah abah.. Masih main hokikah abah... setiap hari ingatan terisi dengan abah,ummi dan adik2 yang jauh di mata..
Abah adalah insan yang jauh tapi dekat di hati. Abah orang yang berada di ranking pertama yang mudah menyebabkan aku "hujan".. Sejarah hidup abah menjadi sumber kekuatan.. Tiada seumpama abah di dunia ini. Aku cuba menjadi anak yang solehah. Itu janjiku dalam hati setiap kali aku menatap abah. Tapi, kekadang sebagai anak aku menjadi degil dan tidak mendengar kata. Aku seringkali menyesal dalam hati. Maafkan diri ini wahai abah. Jangan ambil hati dengan kelakuan anak ini. Doakan yang terbaik untuk anak sulung ini. Doa kakak untuk abah tidak pernah padam...
Salam Hari Lahir yang ke 52, Abah. Semoga Abah terus sihat dan bertambah semangat meningkatkan amal ibadah. Moga Abah terus kuat untuk menjaga kami adik-beradik dan memberi semangat kepada kami semua. Mogakan keluarga kita terus berada dalam redha dan kasih sayang Allah s.w.t..

Abah...Saraneyo !!

No comments: