Let's share yur kind words here... (" _ ")

Sunday, March 1, 2009

Jawab jangan tak jawab..

Apa kata anda?
Oleh : Ummu_Ammar

Ingin penulis timbulkan persoalan di sini tentang hak anda. Penulis berharap anda sudi kongsikan pendapat, pengalaman dan apa jua yang ingin diperkatakan tentang perkara di bawah.

1. Apakah pendapat/ perasaan anda apabila HAK anda sebagai orang awam untuk mendapatkan persekitaran dan udara yang bersih daripada asap rokok telah dicemari oleh mereka yang merokok dalam Kawasan Larangan Merokok ???

2. Dimanakah hak kita sebagai penumpang bas ekspress yang membayar RM sekian2 yang begitu mahal dan kemudian mendapat tempat duduk yang kerusinya rosak, bas yang buruk dan rosak dan keadaan bas yang tidak menyenangkan seperti asap rokok dsb. Apakah pendapat anda?


Penulis menantikan respon daripada pembaca sekalian terutama untuk soalan no.1... Anda boleh respon kedua2 soalan atau salah satu. Ana memerlukan jawapan anda kerana ia adalah sebahagian daripada tugasan ana dalam subjek Universiti iaitu Hak Asasi Manusia.

Jazakillah hu khairan kathira pada semua anda yang budiman kerana sudi respon pada n3 kali ini.

20 comments:

.='~sutera~'=. said...

salam.. bagi pendapat saya, apabila sesuatu agensi melibatkan pelanggan, maka kebanyakannya agensi menganggap 'customer is the right" so kepuasan pelanggan menjadi 1 keutamaan. Then bila bercakap pasal hak kita of couse ape sahaja yg jadi hak kita, kita mesti akan pertahankan. cuma yg menjadi persoalannya ade ke pihak2 yang memang mengambil berat hak kita? apa yang perlu kita bertindak kita akan lakukan, tapi xkan selesai juga kalau lain x ambil kisah.bagi saya lagi, masyarakat pun x ambil kisah kalau bab2 mcm merokok ke... bas ke,, hal2 remeh mcm ni..lainlah kalau suatu perkara tu benar2 menggugat kedudukan hak mereka seperti tiada hak kebebasan bersuara ketika rumah2 dirampas. Dan biasanya kalau kepincangan hak berlaku ia mesti ada penganiayaan. justeru kalau msyarakat itu rasa penganiayaan yang melibatkan keperluan asasnya seperti tempat tinggal, rezeki @ jawatan mereka tidak beri hak, barulah masyarakat benar2 akan bertindak mempertahankan hak mereka. So, secara keseluruhannya hak asasi manusia mmg ade tapi keadilan? mana letaknya keadilan? bagi saya ini yang menjadi masalah besar..

Aisya said...

salam kak nawal...
betul tu kak..kalo bas yg kite naik pulak,kalo bus yg nmpk mcm dh nk roboh tu yg selesa cume kerusi je..tp time dlm perjalanan tu Masya Allah Tuhan je yg tau..dgn bunyinye yg menandakan bas tu mcm dh nk roboh, aircondnye x berase..kalo bas baru pulak ok la,yg slacknye tmpt duduk x selesa..sakit tengkuk kte dibuatnye..dahla kite ni rendah,kpale pn stakat ala kadar je leh sandar kat seat..mpai rumah je sakit tengkuk maa...kalo bau rokok tu mmg kte x tahan..dhla mabuk dlm bas..mcm2 lgla..wlupun perjalanan dri seremban ke segamat tu cume 3 jam je, tp sakit pinggang jgk kalo dh sampai kat destinasi kita tu..huhu..tp alah bisa tegal biase..hehehe...nk mengadu mcm2 pn diorg x layan..dhla surcharge nye kekal x turun2..ingtkan lepas raya harga turun..rupanya statik je..

ok kak nawal, penatlah membebel ni..kikiki...

Anonymous said...

pda pndapt amie...org yg suka isap rokok d'tmpat lrngn mrkok akn myebabk'n rmai org akn mmbnci org itu...dan j'klau kt tmpt tu da sorg yg isp rkok dn disekeliling nya org yg x m'isap rkok..maka org d'citu mngkin akn mngata kt dia..jdi m'rkok ni sesuatu p'kara yg org bnci dn x d'sukai rmai..oleh itu kta hndak la...katakan xnak kpda rokok dan penghisap rkok...hehehe..:D

Anonymous said...

salam..k.nawal..(dila)
klu bg soa 1)bg pendapat sy,klu kat tempat awam tu ada org yg merokok sgt la xsesuai sbbnya kdg2 tu kt kat tempat awam ni sesak dgn org ramai lepas tu ada la plak org merokok..so,rs mcm xselesa la nk bernafas d rasa sesak nafas jer dgn bau asap rokok la dgn bau org ramai la bau sampah sarap yg ada kat sekeliling kt lg laa..em mcm2 la pkr yg xsesuai nyer..klu mcm ni bleh wat kt pengsan,hehe..bg sy klu nk atasi mslh ni pihak berkenaan perlulah mengetatkan undang2 tentang gejala merokok ni ataupun naikkan jer harga rokok bg org xmmpu da nk merokok,hihi...
bg soa ke-2)klu pasal bas ni sy kurg tahu ckit..tp klu pendapat sy,bayaran bas dgn khidmat bas tu biar la seimbang dan adil kepada pelanggannya mengikut keadaan yg sesuai dengan ekonomi pd masa kini...

Khairiah said...

Salam Nawal...ana mmg dah lama memikirkan hal ni. Dan ana merasa sangat marah dengan mereka yang masih tidak faham bahawa merokok bukan sahaja merosakkan diri malah merosakkan orang sekeliling yang terdedah dengan asapnya yg penuh racun tu.Ana rasa nk ckp kuat-kuat je kat perokok tu yang asap rokok dia sgt menyakitkan hidung.Maka ana sgt mengharapkan kerajaan malaysia dpt menguatkuasakan isu larangan merokok di tmpt2 awam ni.

.='~sutera~'=. said...

salam.. kak nawal...

ummu_ammar said...

salam untuk semua..
Ijlal,
Aisyah Idris,
Amie,
DIla,
Khairiah..
atas perkongsian pendapat..
Barakallahufik

mcdah said...

salam,
kak nawal,saya rasa saya benci gila-gila orang yang merokok dekat tempat awam ni.the smokers kira dah menzalimi kami2 yang tak merokok ,plus spe yang hidu asap rokok ni kan dikira sebagai passive smoker.

mcdah said...

salam,
kak nawal,saya rasa saya benci gila-gila orang yang merokok dekat tempat awam ni.the smokers kira dah menzalimi kami2 yang tak merokok ,plus spe yang hidu asap rokok ni kan dikira sebagai passive smoker.

sYahmeRra said...

Salam..
Sy pernah terbaca 1 article tentang mengapa rokok haram..tp x brapa nak ingat source tu sy dpt dr mana. cuma yg sy ingat antara reasons knp rokok tu haram are :
1st..for sure coz rokok membahayakn keshtn..umum pun tau kan..mcm2 chemical ada dlm rokok n mcm2 pykt bleh dpt. 2nd..sebab bhy pada or lain yg x hsp rokok. perokok pasif ini sebenarnya lebih teruk terdedah bahaya berbanding perokok aktif. teorynya simple.. apa2 bhn yg react akn mghasilkn by-product or waste product..n the waste product biasanya yg scr chemical nya dah berubah.. jadi, kita as perokok pasif punya HAK yg jelas mengapa perokok2 perlu dihapuskan. 3rd..effects on alm sekitar..bygkanlah, perokok menambahkan jumlah asap2 yg akn memberi kesan tehdp ozone layer yg mmg dah sdia ada nipis..ini satu lagi HAK kita _hak alm sktr_ yg dicabuli. Lain2 reasons sy x ingt sgt nawal..ni la yg sy bleh share.. n sy juga berpendpt yg kwsn lrgn merokok ni xperlu.. seolah2 kita iktiraf pulak perokok ni.. dah la buat salah, kita bagi kemudahan plak.. pandai2 la cari tmpt yg bukan lrgn merokok..nak merokok sgt kan..
satu lagi yg sy sgt2 perasan.. sepanjg sy dok uitm n upm ni, setahu sy universiti adalah one of the 'tmpt lrgn merokok' selain post office, bank n etc.. tp sy tgk, baik lecturer yg ada prof.Madya.Dr sehingga ke lab assistance..suka2 hati je hsp rokok..mmm..bukankan mereka ini org2 yg profesianal? dan ini berlaku smlm..ktk sy nak ke masjid..sy nmpk seorg p.cik yg ada kopiah di kepala sedang pasang api kat rokok..Astaghrfirullah.. malu la sikit kat baju melayu n kopiah tu..hehe..
tu just pndgn la nawal.. walaupun ni just assgmnt, tp kita kena kembangkan..at least kita menyampaikan..

umaq_eiman said...

saya rasa kena ada org bbertindak baru poster itu difahami.

umaq_eiman said...

saya rasa kena ada org bbertindak baru poster itu difahami.

ummu_ammar said...

salam...
thanx to u syah..
banyak maklumat dan perkongsian...
may Allah bless..

perggghh said...

perasaan semestinya geram. diorg yg isap rkok, kita dapat lg byk 'faedah' dr dorg. yela 2/3 asap rokok free2 je dpt kat kita. diorg dpt 1/3 je,padahal ssh2 dirg berhabis duit beli rokok.ish3...rasa macam nak je sumbat org2 yg xreti bhs ni kat dalam satu bilik yg takde tingkap, pastu isapla rokok tu puas2, dah nak isap sgt asap tu, amek jela suma. xyah pyh nak bhati mulia nk bg kat org awam.org pun xtringin. nk cr sakit, cari sakit sorg2 la. xyah nk ajak org join grup diorg.xde sape buat pmintaan pun.geram2

perggghh said...

perasaan semestinya geram. diorg yg isap rkok, kita dapat lg byk 'faedah' dr dorg. yela 2/3 asap rokok free2 je dpt kat kita. diorg dpt 1/3 je,padahal ssh2 dirg berhabis duit beli rokok.ish3...rasa macam nak je sumbat org2 yg xreti bhs ni kat dalam satu bilik yg takde tingkap, pastu isapla rokok tu puas2, dah nak isap sgt asap tu, amek jela suma. xyah pyh nak bhati mulia nk bg kat org awam.org pun xtringin. nk cr sakit, cari sakit sorg2 la. xyah nk ajak org join grup diorg.xde sape buat pmintaan pun.geram2

Anonymous said...

pada pndaapat sy,sy mmg xsuka org yg merokok ni,dgn merokok byk pnyakit yg menyerang,kt blh tgk org merokok ni byk kesan buruk dr pd kesan baik..depa xnmpk kot larangan ataupun buat buta2 tuli..

Yus Tmn U Jln Pintar said...

salam,

saya setuju bahawa org yg tidak merokok berhak utk menikmati udara bersih, DAN org yg merokok ditidakkan hak mereka utk merokok kerana merokok memang memudaratkan. "tolonglah org yg dizalimi dan yg menzalimi"...Allahua'lam

Anonymous said...

salam...nwl

Marah, Kecewa, Tak Puas Hati, Bengang, Kurang Sabar!!!

Sebagai seorang pengguna dan juga orang awam, semua emosi tersebut menunjukkan bahawa kita tidak berpuas hati terhadap sesuatu. Begitu jugalah apabila kita menghirup udara dan persekitaran yang dicemari asap rokok. Hal ini kerana, asap rokok lebih berbahaya dari percemaran udara.

Begitu juga apabila kita sebagai penumpang bas ekspress yang harga tiketnya terlalu mahal, tetapi tempat duduk yang kita dapat tidak sewajar dengan harga yang kita bayar untuk duduk. Di samping penumpang disebelah kita pula seorang perokok. Keselesaan kita sebagai seorang pengguna tercabul oleh udara yang tidak segar dan tempat duduk yang tidak selesa.Tambahan pula,rasa seperti tersekat nafas sekiranya udara dipenuhi dengan asap rokok.Oleh itu,jalan penyelesaian yang boleh dicapai adalah kerjasama secara sepadu oleh mereka-mereka yang menghargai kehidupan sihat dan takut kepada bahaya yang dibawa oleh rokok.

....wallahu'alam...aida:)

Izzah said...

Assalamualaikum....
Emm, bg pendapat ana la, sepatutnya perkara seumpama ini tidak berlaku di dalam environment kt, especially umat Islam..sb Islam mengjar kt untuk menjg kebersihan termsuklah udara..So, perasaan marah dan benci terbit dalam diri..Inikah sikap kt sbgai umt Islam??? Lbh2 lg asap rokok yg menyelubungi environment y dikhaskan utk tdk merokok spt sekolah...Isu lain pula timbul spt mnjd cth tauladan y tdak baik kpd kanak-kanak...Effectnye bukn shj kpd perokok malah mereka y turut menghidunya...wallahua'lam

ummu_ammar said...

salam.
To all of you..
arigato
thank u
shukran..
untuk komentar anda di sini..
may Allah bless us..