Let's share yur kind words here... (" _ ")

Wednesday, March 25, 2009

Dimensi baru seorang guru novis (2)

Sambungan....

Namun,...mataku terhalang daripada melihat senarai kertas itu dek ramainya pelajar yang berkumpul. Setelah itu aku mendapat khabar daripada teman sekuliahku Nad.

" Nawal dapat sama dgn nad" katanya.

" Kat mana? " tanyaku.

" SMK RAJA MAHADI. klang"

" alhamdulillah bukan Kelantan..=) " terasa lega sedikit. Salah berita yang diterima menerusi SMS itu.

" Kawan-kawan yang lain? " soalku kembali.

" Jom kita tengok..."

Kami mengambil alih tempat di dalam bilik Dr Isa. Rupanya yang dihantar ke Kelantan ialah Asyikin dan Hajar. Tetapi diorang dah tukar dengan orang negeri Kelantan. Jadinya, bertukarlah mereka ke SMK Bangsar. Aniza dan Mus pula ke SMK Rantau Panjang, Batang Berjuntai manakala si Yus pula ke SMK Engku Hussein, Semenyih dan EHima jauh ke Sabak Bernam.

Aku menerima apa yang tertulis dengan redha. Kami keluar daripada bilik Dr Isa. Berborak seketika dan tiba-tiba, masing-masing dibawa suatu "mood" sedih. Mata berair. ( kec nawal dan mus ) Rupa-rupanya masing-masing risau untuk menempuh suasana baru dalam keadaan terasa diri tidak cukup bersedia.

Aku juga begitu. Walaupun aku tidak menangis, tapi hatiku sedikit bimbang. Bimbang kerana diri ini mengetahui tahap kesediaan untuk berhadapan dengan pelajar-pelajar nanti. Bisikku di dalam hati, aku akan cuba membuat persediaan sebaik mungkin dari segi JERI. Kepada sahabat-sahabat sefakulti, mudah-mudahan didoakan kehadiran kita ke sekolah nanti membuahkan sesuatu yang bermanfaat untuk anak bangsa. Teringat pesan Ust Harun, " kalau suasana di sekolah itu memberansangkan, guru-gurunya bagus, pelajarnya cemerlang, jangan rasa rendah diri,..datanglah sebagai seorang yang nak belajar...nak menuntut ilmu.. Kalau sekolah itu biasa, kehadiran kita adalah untuk berkongsi sesuatu dengan sekolah..."

Ya. Saya rasa semua yang akan melangkah kaki ke alam praktikal sedikit sebanyak akan berdebar kemana diri akan dihantar untuk melatih kemahiran diri.BUkan?? Ini hanyalah sedikit perkongsian, diari hati seorang guru baru yang menanti hari-hari untuk berkhidmat kepada anak-anak bangsa harapan Islam. Wallahualam.

2 comments:

aisYaHumaiRaLias said...

Akhirnya terjawab la segala persoalan.. Alhamdulillah..segalanya susunan yang Maha Pengatur. Insyaallah nawal, nawal mampu.. Be a good teacher..ok !!

spijpnperlis@gmail.com said...

arasso...
i love u..
i love my friend..
i love my MATRI's friend..
U'll always support me..
I want to be a good muslim teacher..
Saya mengharap doa dari aisyah dan sahabat2 semua...
Arigato gozaimats,,...!!