Let's share yur kind words here... (" _ ")

Wednesday, December 3, 2008

resipi ke??



Assalamualaikum..

Kepada anda yang nak tahu sgt resipi sardin
malam ke-2 KMK12,,...

sebenarnya buat pengetahuan anda..
masakan masa KMK12 semua dimasak oleh sahibah..
dan makanan malam 1st dimasak oleh makcik2..
( menunya sambal ikan bilis + sayur kobis )


Justeru biarlah ana berkongsi kat sini yang semua makanan yg dimasak adalah

berasaskan bahan mentah yg dibawa oleh peserta dan urusetia KMK12.. jadinya..pada malam ke-2 KMK12 tu,..bahan2 yang digunakan adalah :-

1- Sardin dalam tin
2- Sos tomato
3- Sos Cili
4- Bawang besar
5- Bawang putih
6- Halia
7- Garam
8- Gula
9- Cili merah
10- Cili bow
11- air
12- t/jawab + kasih sayang

Mula2..

1) tumis bawang besar dan bawang putih hingga garing...
2) masukkan cili merah dan halia dan goreng hingga wangi...
3) tumiskan cili bow hingga masak dan masukkan ikan sardin dlm tin..
4) masukkan sos cili + tomato...
5) masukkan air utk tmbah kuah ( kalau kuantiti yg sediikit tak yah kot )
6) masukkan gula + garam secukup rasa
7) tambah bawang yang dipotong bulat...
8) tambahkan lagi dengan rasa t/jawab untuk sediakan juadah pada shbt2 yg lapar dan bekerja keras menjalankan tugas masing2...dan kasih kepada saudara seislam..

rasanya takat ni je laa perkongsian resipi yang dihajati..
terbukti tak dek ape yg special ttgnya...
dan ramai lg yg tahu masak sardin yg lebih sedap..
yg membezakannya cuma ia dimasak di kem pulakopp dalam keadaan
serba kekurangan...
alhamdulillah licin jua apa yang dimasak...

moga2 bermanfaat "sharing_recipe" ini...


p/s : huzaifah..anta kena cuba..= )



3 comments:

حزيفه.org said...

hoho... siap ada nama ana last sekali.. wah wah.. mcm protes lak ye... malam 1st ada sardin jugak tapi sahabat yang masak... sbb ana pun tumpang sekaki gak masa masak tuh... tak sesedap yang sahibah masak mlm ke-2... nanti ana try insyaAllah... syukran...

حزيفه.org said...

eh eh... lupa lak.. siap ade gambar... mcm tau2 je nak kena bg resepi...

ummu_ammar said...

yeke..ana tak tau lak ada shbt masak malam tu.. shbt masak utk shbt je kot..sbb shbh tak tau pon..
emm..ana tak protes okay.. statement anta dah salah...huhu..
i'm willing to share..
cuma macam ana cakap..segan sbb ia hanya satu masakan yang bernama "sardin"...