Let's share yur kind words here... (" _ ")

Monday, December 22, 2008

juadah pewaris4_mengenang memori..

Menu untuk Pewaris4 @ Pulakopp.
Oleh : Nawal bt Abd Kadir

Ana terlibat dlm bhgn makanan bermula tengahari 19.12.08 iaitu untuk lunch. Menunya ialah telur masak sambal sos dan sayur kubis masak lemak. Kami telah memaklumkan kepada pen.pengarah tentang masa makan iaitu selepas zohor berikutan kami tidak sempat menyiapkan makanan sblm zohor. Namun, maklumat itu tidak sampai kepada pihak shbt atas kesilapan teknikal dan adik2 serta urusetia sahabat telah mula menyerbu ke dwn makan sebelum zohor. waktu tu baru telur yg siap. Adik2 shbt yg goreng telur tuh. Apabila shbt dah mula makan, sayur masak lemak msh dlm proses pembikinan.hihi..tapi ana faham adik2 lapar sbnrnya..emm dalam hati hanya berdoa mereka ingat untuk tinggalkan pada sahibah yang belum makan...




Selepas shbt selesai makan dan pergi solah jumaat, kami amik kesempatan untuk berehat sebentar sbb sayur dah siap masak dan telur untuk sahibah masih cukup. Rehat sekejap sblm mula masak pula utk makan malam. Sedang berehat dan siapkan diri, shbt dah balik dari solah dan riuh plak shbh2 urusetia gtau shbt ada yg makan telur yg ditinggalkan untuk shbh..mungkin ada urusetia yg belum makan. sekali telur dah tak cukup utk shbh dan di dwn makan pakcik2, adik2 mula masak sardin instant utk adik2 shbh..begitulaa ceritanya utk mkn tengahari..





Untuk makan malam, menunya sambal telur untuk sahibah dan sardin untuk shbt beserta sayur sawi + carrot goreng untuk semua...Anas ada tnya ana, " kak, kenapa makanan shbt lain dgn makanan shbh ? " ..ana jawab " sbb shbt perabih telur sahibah tghri tadi "..
dan ketika hidangkan makanan ana terdengar adik2 peserta shbt tnya soalan yg sama dan mereka berikan jawapan yg ana cakap tadi..hihi...






Esoknya, menu breakfast ialah maggi goreng. Seawal jam 1 lebih am kami dah menumis bahan asas utk maggi goreng. Hal ini disebabkan tak dek peti ais utk simpan udang. Setelah tumis,kami rehat dan selepas subuh terus sambung masak. Adik2 shbt bahagian masakan dan jamuan alhamdulillah sgt membantu kali ini. Seawal subuh mereka sudah masak air untuk dibancuh. Saja nak kongsi dgn pembaca, masalah utama yg dihadapi oleh ajk ialah dapur yg bleh diguna hanya satu. Jadi, perancangan adalah penting. Bila kita deal dgn masa, mmg sgt penting untuk plan. Sbb masa takkan menunggu kita.

Adik2 shbt membantu merebus maggi kering. Setelah selesai, terus menggoreng. Beratnya masha Allah.. alhamdulillah ada adik2 membantu...dan selesai sudah misi sarapan pagi. Saya semalaman agak risau ttg breakfast sbb sy belum pernah goreng mee sebanyak ini dan bagai terasa beban di bahu berat. Memang ada yg berkata..tak sedap pun habis jugak..tp sy harus cuba yg terbaik utk semua. Semoga Allah redha usaha kami.

Helmi dan Anas membantu dgn sabarnya...



Pengarah pun tolong hidang nih...

Adik2 puteri menjamu sarapan pg..

lega..periuk dah kosong..

mana peserta shbt tak mai amik mkn lg nih..

pakcik2 menjamu sarapan pagi..

adila dan periuk nasinya..hehe


Untuk tengahari makcik Sarah iaitu zaujah pak cik Nasa dan makcik2 lain banyak membantu menyediakan juadah yg lebih baik utk peserta. Menunya Gulai daging dan sayur kubis goreng. Time lunch ni ana tak duk di dapur sbb round kawasan treasure hunt utk amik gambar.

3 comments:

Humayra' said...

Salam'alaiki..
kak... best nye n3 akk ttg pewaris ni..
mmg di sebalik tabir btul. maaf bnyk2 xdpt nk tolong.
moga nnt kita jmpe lg di lain program.. utk taaruf lbih lanjut.

akk, ana linkkn blog akk nie ye..
salam ukhuwah!

Anonymous said...

salam..
k.nwl..bestnya tgk n3 pewaris nih..
sedih sbb x dpt join..
tp..alhmdllh, dpt jgk tgk gamba..thanks k.nwl..
mg Allah ssn waktu yg baik utk frhh join nxt pewaris..

BroHamzah said...

Pengarah tlh hidang tu sebab dia pun dah lapar..Inilah pengarah berjiwa peserta..hehe.Terima kasih atas segala bantuan dlm menjayakan PEWARIS 4